Chińskie Tianjin Airlines ogłosiły zakup 40 samolotów pasażerskich brazylijskiego Embraera, a ICBC Leasing do 20 kolejnych. Katalogowa wartość kontraktów może wynieść 3,3 mld USD.
W czasie wizyty w Brazylii prezydenta ChRL Xi Jinpinga odbyła się uroczystość podpisania umowy zakupu przez Tianjin Airlines, spółki zależnej HNA Group, 40 samolotów pasażerskich Embraer. Kontrakt dotyczy 20 samolotów rodziny E-Jet i 20 E-Jet E2 (Farnborough 2014: Kabina Embraera po nowemu, 2014-07-15). Katalogowa wartość kontraktu wynosi 2,1 mld USD (6,44 mld zł).
Podpisana 17 lipca umowa przewiduje, że pierwsze samoloty E190 trafią do odbiorcy w 2015. Z kolei samoloty E190 E2 Tianjin Airlines mają odebrać w 2018. Kontrakt ma wejść w życie wraz zapłaceniem zaliczki przez chińskie linie.
Pierwszy samolot rodziny E-Jet trafił do eksploatacji w 2004 (w Europie pierwszym klientem były PLL LOT, LOT-owski Embraer w malowaniu retro, 2014-04-04). Do dziś linie lotnicze eksploatują ponad tysiąc samolotów tego typu. Używa ich 65 linii w 45 państwach.
Rodzina E-Jet E2 to samoloty głęboko zmodernizowane przez Embraera (brazylijski producent istnieje od 1969). Zastosowano w nich nowe silniki, skrzydła o udoskonalonej aerodynamice, pełny system fly-by-wire i najnowocześniejszą awionikę. Uzyskano dzięki temu ograniczenie zużycia paliwa, kosztów eksploatacji, a także negatywnego wpływu na środowisko.
Tianjin Airlines były pierwszym w ChRL klientem Embraera, który kupił samoloty E190. Dziś posiada ich 50. Dysponuje też pierwszym w ChRL autoryzowanym ośrodkiem serwisowym. W 2011 Tianjin Airlines uzyskały tytuł najlepszych lotniczych linii regionalnych w ChRL.
Łącznie chińscy klienci mogą kupić nawet 60 samolotów Embraera. ICBC Leasing (Commercial Bank of China Leasing) zamówił bowiem 10 E190 E2 z opcją na 10 kolejnych. Łącznie kontrakty na 60 samolotów mają być warte 3,3 mld USD (10,12 mld zł).