Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Euronaval 2014: Bezzałogowiec Saaba

Marynarka wojenna, 30 października 2014

Podczas paryskich targów szwedzki producent potwierdził otrzymanie zlecenia na dostawę prototypu nowego bezzałogowego pojazdu podwodnego. Odbiorcą będą USA.

Głównym zadaniem WBIEDROV będzie unieszkodliwianie zagrożeń w postaci min morskich lub improwizowanych urządzeń wybuchowych, nie zaś ich fizyczna eliminacja. W tym celu pojazdy zostaną wyposażone m.in. w elektryczny manipulator o 6 stopniach swobody / Rysunek: Saab

W trakcie targów Euronaval, Saab poinformował o zleceniu na dostawę prototypowego bezzałogowego pojazdu podwodnego, Waterborne IED ROV (WBIEBROV), przystosowanego do zwalczania zagrożeń asymetrycznych w środowisku morskim, w tym m.in. min morskich oraz improwizowanych urządzeń wybuchowych (IED). Stroną zamawiającą jest Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego (DHS) USA, działający na podstawie specjalnej dyrektywy prezydenta Baracka Obamy. Porozumienie o zostało zawarte 14 lipca, jednak szwedzki producent zwlekał z jego ogłoszeniem aż do jesieni.

Program nowego bezzałogowego pojazdu podwodnego rozwijany jest od niecałego roku, kosztem 2,5 mln USD (8,3 mln zł). Podczas prac nad nową konstrukcją, Saab korzystał z doświadczeń wyniesionych z rozwoju oferowanych już na rynku cywilnych i wojskowych bezzałogowych pojazdów podwodnych, w tym m.in. przystosowanego do zwalczania min morskich Double Eagle, który będzie stanowił wyposażenie nowych polskich niszczycieli min typu Kormoran II (Double Eagle dla Kormorana II, 2014-06-11).

Rozwój bezzałogowca współfinansują władze USA. Waszyngton przeznaczył dotąd na ten cel 1,3 mln USD (4,3 mln zł). Szwedzki producent liczy, że po dostawie prototypowego pojazdu, DHS zdecyduje się na zamówienie większej liczby egzemplarzy seryjnych. Ich użytkownikiem mają być podporządkowane Departamentowi morskie zespoły rozminowywania (Underwater Hazardous Device Team).

Głównym zadaniem WBIEDROV będzie usuwanie zagrożeń asymetrycznych w bezpośrednim otoczeniu chronionego okrętu, a także na terenie akwenów i infrastruktury przybrzeżnej o znaczeniu strategicznym, w tym portów morskich i stoczni. W pracach nad projektem pojazdu konstruktorzy korzystali z doświadczeń wyniesionych z misji ISAF w Afganistanie, podczas której improwizowane urządzenia wybuchowe okazały się jedną z głównych przyczyn strat po stronie sił międzynarodowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.