Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Hugin dla Kormorana

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 19 lutego 2014

Gdańska Remontowa Shipbuilding wybrała autonomiczne bezzałogowe pojazdy podwodne Hugin 1000 MR, produkowane przez norweskiego Kongsberga, jako przyszłe wyposażenie niszczycieli min typu Kormoran 2.

Autonomiczne bezzałogowe pojazdy podwodne rodziny Hugin są w stanie wykrywać i oznaczać miny morskie na głębokościach 1000 m, 3000 m i 4500 m. Pojazdy pracują w oparciu o wykorzystanie zestawów pozycjonowania i łączności HiPAP, a także sonaru z aperturą syntetyczną HISAS (High Resolution Iterferometric Synthetic Aperture Sonar). Huginy mogą też być użytkowane m.in. do wykonywania zadań rozpoznawczych (ISR). Bezzałogowce rodziny Hugin są użytkowane od 1997

Przenoszone przez przyszłe niszczyciele min typu Kormoran 2 (Kormoran zrywa się do lotu, 2014-01-13), bezzałogowce Hugin 1000 będą użytkowane do patrolowania wybranych akwenów w celu detekcji i oznaczania min morskich. Będą więc stanowić uzupełnienie i/lub wsparcie dla pojazdów do niszczenia min, Ukwiał.

Bezzałogowce Hugin 1000 zostaną nabyte wraz z wyposażeniem dodatkowym, m.in. w postaci zestawów pozycjonowania i łączności, HiPAP (High Precision Acoustic Positioning). Huginy będą użytkowane przede wszystkim do wykrywania min morskich, jednak w razie potrzeby, mogą zostać przystosowane do wykonywania zadań ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

Wybrany przez Remontowa Shipbuilding Hugin 1000 MR (medium range) będzie mógł pracować pod wodą na głębokości do 1000 m. Bezzałogowiec będzie poruszał się z prędkością 7,4 km/h, a czas pracy, uzależniony od przypisywanych mu zadań, może wynosić do 60 h / Zdjęcia: Kongsberg

Na wybór pojazdów Kongsberga wpływ miała ich popularność wśród marynarek wojennych wielu państw świata. Do tej pory na zakup Huginów zdecydowały się m.in.: Finlandia, Norwegia oraz Włochy. Norweski bezzałogowiec jest więc już rozwiązaniem sprawdzonym, odmniennie niż np. bezzałogowy Knifefish, rozwijany przez General Dynamics Advanced Information Systems (GD-AIS) (Zakończono ocenę Knifefisha, 2013-04-10).

Zlecenie od Remontowa Shipbuilding jest dla Kongsberga tym cenniejsze, że w połowie zeszłego roku norweski producent przegrał rywalizację o kontrakt na dostawę podobnych bezzałogowych pojazdów służących do wykrywania min morskich, Remus 100S (Jednak Teledyne Gavia dla MW, 2013-07-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.