Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kormoran zrywa się do lotu

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 13 stycznia 2014

Program budowy serii polskich niszczycieli min ze stali małomagnetycznej, znany pod kryptonimem Kormoran 2, jest jednym z niewielu przedsięwzięć zbrojeniowych, które postępują zgodnie z zakładanym harmonogramem.

Artystyczna wizja Kormorana 2 / Rysunek: Remontowa Shipbuilding

Na przełomie lipca i sierpnia na terenie gdańskiej stoczni Grupy Remontowa Shipbuilding, zostanie położona stępka pod pierwszy, prototypowy niszczyciel min. Będzie to druga, po niefortunnej wielozadaniowej korwecie projektu 621 Gawron – obecnie okręcie patrolowym ORP Ślązak – nowoczesna jednostka bojowa, która ma być zbudowana własnymi siłami we współczesnej Polsce.

Kormoran 2 będzie budowany przez konsorcjum trzech spółek: gdańskiej Remontowa Shipbuilding w roli lidera przemysłowego, gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej oraz Centrum Techniki Morskiej w Gdyni – twórcę zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie walki przeciwminowej.

Program zakłada zbudowanie prototypu i dwóch jednostek seryjnych, zaś jego budżet jest szacowany na niemal 1,2 mld zł. Premiera Donald Tusk zadeklarował publicznie wydatkowanie co roku kwoty co najmniej 1 mld zł na modernizację Marynarki Wojennej RP (Kormoran 2 i Ślązak do realizacji, 2013-09-23).

Mimo zmiani systemu zarządzania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP (DG RSZ rozpoczęło działalność, 2014-01-02), prace są realizowane zgodnie z przyjętymi wcześniej terminami. Cały komplet planów projektu technicznego okrętu powinien zostać do końca stycznia 2014 dostarczony przez wykonawców, tak aby MON mogło go zaakceptować do 28 lutego.

Projekt polskiego niszczyciela min wykonanego ze stali małomagnetycznej, zdał już wstępny egzamin tzw. dzielności morskiej. Model Kormorana 2 w dużej skali przeszedł próby hydrodynamiczne w doświadczalnych basenach gdańskiego Centrum Techniki Okrętowej.

Pędnik cykloidalny Voith Schneider / Zdjęcie: Voith Turbo sp. z o.o.

Podjęto już newralgiczne decyzje dotyczące układu napędowego Kormorana 2 – wypierającego 850 t, długiego na 58 m, o szerokości kadłuba 10,3 m, którego prędkość maksymalną zaprogramowano na 15-16 w., a zasięg na ok. 2500 Mm. Prędkości do 3 w. mają zapewniać dwa ultra ciche silniki elektryczne, zaś w przedziale od 4 do 16 w. oszczędne, wyciszone 1350-konne diesle niemieckiej korporacji MTU.

System napędowy uzupełnią cykloidalne 5-łopatkowe pędniki wodne systemu Voit-Schneider zawieszone na specjalnej wahliwej, sterowanej podwodnej platformie. Takie rozwiązanie będzie z pewnością rewolucyjne w parku jednostek naszej floty.

Więcej na temat projektu Kormoran 2 w RAPORT-wto.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.