Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ślepe Halifaxy

Marynarka wojenna, 14 stycznia 2015

Oszczędności budżetowe odbiły się na stopniu użycia operacyjnego kanadyjskich fregat rakietowych typu Halifax.

Ograniczanie wydatków obronnych Kanady zmusiło dowództwo marynarki wojennej do szukania oszczędności, często w oryginalny sposób. Załogi okrętów wysyłanych na wielonarodowe operacje morskie miały być instruowane, by nie używać części wyposażenia pokładowego, w tym niektórych urządzeń obserwacji i analizy otoczenia / Zdjęcie: MO Kanady

Według lokalnej prasy, względy finansowe wymusiły na dowództwie Royal Canadian Navy (RCN, Królewskiej Marynarki Wojennej Kanady) ograniczenie użycia operacyjnego Halifaxów do absolutnego minimum. Załogi okrętów biorących udział w wielonarodowych operacjach morskich, np. Martillo, miały otrzymywać zakaz używania części wyposażenia pokładowego, w tym wybranych urządzeń obserwacji i analizy pola walki.

Często zdarzało się też, że zamiast Halifaxów w morze wychodziły prezentujące mniejszy potencjał operacyjny jednostki typu Kingston (Kanada wycofuje 6 patrolowców, 2010-05-14). Okręty o wyporności 970 t służą głównie do patrolowania kanadyjskich wód przybrzeżnych. Ich załogę często stanowią zaś rezerwiści lub dopiero szkoleni marynarze.

Co więcej, okrętów tych nie wyposażono w pokład lotniczy. Znacznie ogranicza to ich przydatność podczas operacji antypirackich lub walki z przemytem narkotyków, które często wymuszają użycie śmigłowców. Załogi wiropłatów osłaniają członków zespołów interwencyjnych, poruszających się na łodziach półsztywnych.

W najbliższych latach na potencjale operacyjnym RCN odbije się też ambitny program unowocześnienia jednostek typu Halifax (Pierwsza misja zmodernizowanej fregaty, 2015-01-09). Modernizowane okręty pozostaną wyłączone ze służby średnio przez 2,5 roku.

Przedstawiciele marynarki wojennej Kanady przyznają, że na poprawę sytuacji będzie można liczyć dopiero w latach 2020. Wówczas zakończy się program modernizacji Halifaxów. W tym okresie pierwsze owoce zacznie też przynosić ambitny plan zakupowy RCN, National Shipbuilding Procurement Strategy (NSPS). Kosztem 36 mld CAD (109 mld zł) Ottawa pozyska w przyszłości 137 większych i mniejszych jednostek nawodnych, w tym 15 dużych okrętów bojowych i 6 patrolowców arktycznych (36 mld USD na kanadyjskie okręty, 2011-10-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.