Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy wywiadowczy Gulfstream

Lotnictwo wojskowe, 17 marca 2015

IAI opracowało nowy samolot wywiadowczy, na bazie biznesjeta Gulfstream G280.

Wizualizacja Gulfstreama G280 jako samolotu wywiadowczego / Rysunek: IAI

Israel Aerospace Industries (IAI) ujawniło kolejny projekt samolotu wywiadowczego, opracowanego na bazie odrzutowca klasy biznes. Ponownie jest to konstrukcja Gulfstreama, jednak tym razem wybrano G280. Jak mówi Avishai Izhakian, zastępca szefa działu wyposażenia lotniczego przedsiębiorstwa Elta, wchodzącego w skład IAI, po trzech latach na rynku G280 jest odpowiednio dopracowany, aby można było używać go do zadań specjalnych.

G280 powstał początkowo jako model G250, opracowany na bazie G200, który oryginalnie nosił nazwę Astra Galaxy i był skonstruowany przez przedsiębiorstwo Galaxy Aerospace, będące spółką-córką Israel Aerospace Industries. W połowie 2011 producent uznał, że nazwa G280 jest bardziej stosowna, ponieważ w kulturze chińskiej liczba 250 oznacza idiotyzm.

Długość kadłuba G280 wynosi 20,3 m, rozpiętość – 19,2 m, a wysokość 6,5 m. Obliczeniowa maksymalna masa startowa G280 to 17 962 kg, a maksymalna masa do lądowania – 14 832 kg. Samolot może przewieźć ładunek użyteczny o masie 1837 kg, a jego zbiorniki mieszczą 6622 kg paliwa (przy ich całkowitym napełnieniu udźwig spada do 454 kg).

Dwuosobowa załoga G280 ma do dyspozycji awionikę PlaneView280, zwiększającą świadomość sytuacyjną dzięki zastosowaniu wskaźnika przeziernego Rockwell Collins HGS-6250 (HUD II), układu Enhanced Vision System (EVS II) polepszającego widoczność w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz podstawowego wskaźnika parametrów lotu (SV-PFD – Synthetic Vision – Primary Flight Display), na którym prezentowany jest syntetyczny obraz rzeźby terenu, przeszkody terenowe, ścieżki podejścia, pasy lotnisk, itp. Połączenie możliwości HUD II i EVS II zwiększa dokładność lądowania, umożliwiając pilotom podejmowanie decyzji o lądowaniu lub odejściu na drugi krąg nawet na wysokości 100 stóp w trakcie podejścia do lądowania w warunkach pogorszonej widoczności.

Samolot jest napędzany dwoma silnikami Honeywell HTF7250G, o ciągu 33 kN każdy. Umożliwiają one rozwinięcie prędkości maksymalnej 900 km/h. Wersja G280 AGS (Air-Ground Surveillance system) może operować na wysokości 12 192 m. Długotrwałość lotu to 6 h.

G280 AGS jest wyposażony w radiolokator z syntetyczną aperturą, mogący działać jako wskaźnik naziemnych celów ruchomych oraz zintegrowane urządzenia COMINT (wywiadu telekomunikacyjnego) i ELINT (wywiadu elektronicznego), a także łącza informacyjne i satelitarne. W kabinie zabudowane są 4 stacje operatorów wyposażenia i 4 regały rackowe, z różnorodnymi urządzeniami. Architektura wyposażenia jest otwarta i przystosowana do działań sieciocentrycznych.

G280 to najmniejszy z odrzutowców klasy biznes, oferowany przez IAI do misji specjalnych. Kilka lat temu zaprezentowano innego Gulfstreama – G550, w wersji wczesnego ostrzegania i dowodzenia (CAEW – debiut na Farnborough, 2008-07-16). Samoloty tego typu używane są przez wojska lotnicze Izraela i Singapuru. Główną zaletą G280 AGS są niskie koszty eksploatacji i obsługi, według Izhakiana, 7-10 razy niższe w porównaniu z E-8 JSTARS. Dotychczas Gulfstream dostarczył użytkownikom cywilnym ponad 50 G280 (Rekordowe przeloty G280, 2014-04-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.