Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy strzał YAL-1A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 września 2008

Amerykańska agencja obrony antybalistycznej MDA poinformowała w poniedziałek o udanej, pierwszej próbie użycia lasera, zamontowanego na pokładzie YAL-1A, przebudowanego B747-400. Na razie test odbył się na ziemi. Pierwsza próba oddania strzału w locie planowana jest na 2009.

Powietrzny laser to wspólne przedsięwzięcie największych amerykańskich przedsiębiorstw. Projekt zainicjowany w 1996, zaangażował Boeinga (samolot), Northrop Grummana (laser) i Lockheed Martina (wieża nosowa i system kontroli ognia) / Zdjęcie: MDA

Impulsu z YAL-1A nie widać gołym okiem. Laser tlenowo-jodowy tworzy promień widziany w podczerwieni. Zresztą ostatnia, niedzielna próba trwała ułamki sekundy. Promień został skierowany na kalorymetr, przy pomocy którego zmierzono moc impulsu. Według przedstawicieli MDA, pomiary udowodniły słuszność wcześniejszych obliczeń.

Test stanowił uwieńczenie 10-miesięcznego okresu montażu lasera (testowanego wcześniej na stanowisku naziemnym) na pokładzie YAL-1A. W porównaniu do pierwotnych planów, projekt zanotował spore opóźnienia i przekroczenie budżetu. Samolot miał wejść do służby w bieżącym roku. Obecnie planuje się oddanie pierwszego, testowego strzału w locie w 2009.

Megawatowy laser o nieujawnionej dokładnie mocy, przeznaczony jest do niszczenia wrogich rakiet balistycznych, w pierwszym okresie lotu, po starcie, kiedy pocisk - razem ze wszystkimi stopniami rakiety i dzięki ogromnemu śladowi termicznemu - stanowi stosunkowo duży, łatwy do namierzenia cel. Następcy YAL-1A będą stanowiły pierwszy element obrony przeciwbalistycznej.

Promień lasera nie doprowadza jednak do efektownego rozbicia rakiety balistycznej na drobne części. Uszkadza jedynie zewnętrzną powłokę, co przy ogromnej prędkości celu, powinno doprowadzić po pewnym czasie do jej dezintegracji i w konsekwencji, do zniszczenia rakiety.

Drugim pierścieniem obrony będą pociski, montowane na okrętach wojennych (zobacz: SM-3 za 1 mld USD) czy bazach lądowych, w tym w planowanej do budowy w Polsce (zobacz: Parafowanie porozumienia ws. tarczy). Ich zadaniem będzie niszczenie pocisków balistycznych w środkowej, suborbitalnej fazie lotu. Ostatnią linią obrony będą zestawy przeciwlotnicze średniego zasięgu, jak Patriot PAC-3 (zobacz np: Patriot PAC-3 w centrum Tokio).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.