Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa era podróży biznesowych

Lotnictwo cywilne, 28 września 2015

Aerion i Airbus opracują samolot klasy biznes, rozwijający prędkość ponaddźwiękową. Ma on zapoczątkować nową erę w podróżach lotniczych.

Naddźwiękowy biznesjet AS2 ma uzyskać Certyfikat Typu w 2023 / Rysunek: Aerion

Amerykańskie przedsiębiorstwo Aerion znane jest już z projektu SSBJ (Supersonic Business Jet) – samolotu dyspozycyjnego, mającego wykonywać loty z prędkością naddźwiękową. Obecnie, dzięki partnerstwu z Airbusem, ma on szanse ujrzeć światło dzienne jako AS2. Według analiz Aeriona, w ciągu następnych 20 lat, na całym świecie potrzebnych będzie aż 600 nowych samolotów odrzutowych klasy biznes, zdolnych do wykonywania przelotów z prędkością ok. M1,5 (S-512 – nowy ponaddźwiękowy biznesjet, 2014-03-10).

Ustalono też, że w produkcji Aeriona wezmą udział zakłady Airbusa w Stanach Zjednoczonych. Posiadaczem Certyfikatu Typu będą Amerykanie, ale europejskie przedsiębiorstwo udzieli im wszelkiego wsparcia podczas prób i badań.

Mimo wysokiej ceny, szacowanej na 120 mln USD, trzysilnikowy AS2 ma zapoczątkować ponaddźwiękowe podróże biznesowe. Przez pierwsze 10-15 lat z samolotów tego typu korzystać będą najbogatsi przedsiębiorcy – przewiduje szef Aerion Corp. Brian Barents. Stopniowo naddźwiękowe biznesjety wejdą do użytku jako środek transportu dla pracowników wyższego szczebla dużych korporacji, a być może także rządów państw – dodaje Barents.

Jednak na razie Aerion wciąż jeszcze nie wybrał silników dla AS2 (EBACE 2013: Nowy silnik dla Aeriona, 2013-05-24). Największym problemem związanym z zespołem napędowym nie jest złagodzenie efektów związanych z przekraczaniem bariery dźwięku, ale spełnienie wymagań portów lotniczych co do poziomu emitowanego hałasu. Barents postuluje wprowadzenie innych norm dla samolotów naddźwiękowych, niż dla używanych obecnie komunikacyjnych odrzutowców. Jeżeli nic się nie zmieni, naddźwiękowe biznesjeta pozostaną na ziemi – przekonuje szef Aeriona.

Długość całkowita AS2 wynosić ma 51,8 m, rozpiętość – 18,6 m. a wysokość – 6,7 m. Samolot ma wykonywać loty z prędkością M0,95 – M1,4. Maksymalny zasięg obliczeniowy odrzutowca to ok. 9260 km. W kabinie mieścić się ma maksymalnie 9 pasażerów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.