Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Papuga wylądowała

Lotnictwo cywilne, 18 listopada 2015

Dzisiaj do Warszawy przyleciał nowy samolot pomiarowy PAŻP.

Przed pierwszym lądowaniem w Polsce Beechcraft King Air 350 – nowy samolot pomiarowy PAŻP – wykonał niski przelot nad Lotniskiem Chopina

Dziś przed południem na Lotnisku Chopina w Warszawie wylądował nowy samolot pomiarowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (popularnie zwany Papugą) Beechcraft King Air 350. W uroczystości odbioru statku powietrznego z rąk przedstawicieli przedsiębiorstwa Aerodata AG udział wzięła prezes PAŻP Magdalena Jaworska (Nowa Papuga PAŻP, 2015-10-16).

King Air 350 używany będzie do wykonywania kontroli z powietrza lotniczej infrastruktury technicznej: urządzeń dozorowania (radiolokatorów), urządzeń radionawigacyjnych (urządzeń trasowych i lotniskowych) i urządzeń łączności (radiostacji) oraz walidacji procedur dolotowych i odlotowych (konwencjonalnych – DVOR/DME i ILS oraz nawigacji obszarowej – opartych na DME-DME i GNSS), a także kontroli oświetlenia zamontowanych przed / na drogach startowych i precyzyjnego wskaźnika ścieżki podejścia (PAPI).

Nowa Papuga nosi jeszcze niemieckie znaki rejestracyjne D-CFMU. Za ok. 2 tygodnie, po zakończeniu procesu przerejestrowania, otrzyma znaki SP-TPU

PAŻP podjęła decyzję o zakupie nowej Papugi ze względu na coraz częściej występujące usterki dwóch Turboletów L410 UVP – E15, które używane są od 1989 i pogarszającą się dostępność części zamiennych. Oprócz tego Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego wprowadza nowe zalecenia dotyczące modernizacji L410. Są one kosztowne i często trudne do zrealizowania w samolotach PAŻP, które zostały w trakcie długoletniej eksploatacji doposażone w nowe urządzenia (autopilot, EGPWS, czy ACAS II). W dodatku współpraca urządzeń cyfrowych z Turboletami, w których zabudowane są urządzenia analogowe, nastręcza wiele problemów.

Stanowisko operatora systemu kontroli z powietrza AD-AFIS-130, zabudowane w samolocie King Air 350

Podstawowe zalety King Aira 350 to większa prędkość, pozwalająca na szybsze przebazowanie do miejsca realizacji zadania i większy pułap, ułatwiający kontrolowanie radarów. Klimatyzowana ciśnieniowa kabina poprawia komfort pracy załogi i pozwala na użytkowanie systemu kontroli z powietrza przy wyższych temperaturach otoczenia. Nowoczesna awionika Rockwell Collins Pro Line 21 pozwala na pełne wykorzystanie jej możliwości i płynną współpracę z systemem kontroli z powietrza. Załogę Papugi stanowi 2 pilotów, 2 inspektorów pokładowych i mechanik obsługi technicznej.

Jeden z dwóch Turboletów używanych obecnie przez PAŻP w roli Papugi zostanie wystawiony na sprzedaż. Drugi będzie eksploatowany nadal, przez maksymalnie 5 lat / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Silniki nowej Papugi mają dłuższe resursy i większą trwałość w porównaniu z zabudowanymi w L410. Producent gwarantuje dostęp do części zamiennych i obsługi przez 24 h / 7 dni w tygodniu. Co najważniejsze, King Air 350 jest nadal produkowany i wciąż modernizowany, a nowe Turbolety dostępne będą na rynku najwcześniej w 2017 (Oblot L410 NG, 2015-07-30).

Zakup King Aira 350 i jego przystosowanie do roli samolotu pomiarowego PAŻP zostały współsfinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Koszt przedsięwzięcia wyniósł ok. 34 mln zł. Rozpoczęcie przez samolot służby operacyjnej planowane jest w styczniu 2016.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.