DAPA i KAI podpisały kontrakt w sprawie opracowania nowego południowokoreańskiego samolotu wielozadaniowego.
Wczoraj przedstawiciele południowokoreańskiej agencji ds. zamówień wojskowych (DAPA) i Korea Aerospace Industries (KAI) podpisali porozumienie w sprawie opracowania nowego wielozadaniowego samolotu bojowego KF-X. Ma on zastąpić w eskadrach Daehanminguk Gong-gun (wojsk lotniczych Republiki Korei) przestarzałe myśliwce F-4 i F-5.
Według umowy do połowy 2026 KAI wyprodukuje 6 samolotów do prób i dopracuje ich wyposażenie, oprogramowanie i uzbrojenie. Produkcja seryjnych KF-X w zakłady w Sacheon rozpocznie się w drugiej połowie tego samego roku. Łącznie do 2032 południowokoreańskie wojska lotnicze odbiorą 120 KF-X.
Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 18 bln wonów (59,5 mld zł). Z sumy tej 8,5 mld wonów pochłoną prace badawczo-rozwojowe i dopracowanie konstrukcji i wyposażenia. 1,7 bln wonów pokryje będąca partnerem przemysłowym Indonezja, która odbierze jeden z samolotów przedseryjnych. Pozostała część budżetu przeznaczona zostanie na produkcję samolotów seryjnych.
1 stycznia 2016 rozpocznie działalność specjalny zespół złożony z 70-80 specjalistów, którego zadaniem będzie czuwanie nad przebiegiem przedsięwzięcia. Nie wiadomo jednak, czy będzie on w stanie zaradzić problemowi z pozyskaniem kluczowych technologii, niezbędnych do skonstruowania nowoczesnego samolotu wielozadaniowego, dostępu do których Amerykanie odmówili Koreańczykom (Amerykańskie technologie nie dla KF-X, 2015-09-25).