Przedstawiciele sił zbrojnych Republiki Korei wybrali F-35A jako zwycięzcę konkursu F-X III. Seul zakupi 40 samolotów tego typu.
Jak donosi agencja Yonhap dzisiaj kolegium połączonych szefów sztabów sił zbrojnych Republiki Korei zadecydowali, że w ramach konkursu F-X III kraj ten zakupi 40 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Block 3, zdolnych do wykonywania zadań obrony powietrznej i uderzeń na cele powierzchniowe (Zespół zadaniowy ds. F-X III, 2013-09-27). Dostawy realizowane będą przez 4 lata, począwszy od 2018.
Kolegium prześle teraz swoją rekomendację do Defense Acquisition Programme Administration (DAPA), która zajmie się negocjacją warunków umowy. Jak wiadomo, F-35 sprzedawane są w ramach programu Foreign Military Sales (FMS), więc transakcja będzie ostatecznie zawarta pomiędzy rządami USA i Korei Pd. Oznacza to, że cena samolotów będzie znana dopiero po finalizacji porozumienia. Poprzednio zarezerwowano na ten cel 8,3 bln wonów (blisko 7,3 mld USD).
Wybór F-35A wzbudził wiele głosów sprzeciwu. Jedną z kwestii, podnoszonych przez południowokoreańskich obserwatorów jest możliwość pozyskania od Amerykanów nowoczesnych technologii w ramach offsetu. Miejscowi analitycy cytują też słowa b. Szefa Sztabu US Air Force gen. Ronalda Foglemana, który niedawno stwierdził, że F-35 uzyska całkowite zdolności bojowe dopiero na początku lat 2020, po wdrożeniu wersji Block 3F. Nieujawniony przedstawiciel południowokoreańskiego przemysłu powiedział wręcz, iż w 2018 Korea będzie mogła używać F-35 wyłącznie do szkolenia.
Opcjonalnie Seul nabędzie 20 kolejnych samolotów wielozadaniowych, niesprecyzowanego typu. Więcej szczegółów dotyczących sposobu ich pozyskania i terminów dostaw nie podano. Agencja Yonhap cytuje rzecznika kolegium połączonych szefów sztabów, Eom Hyo-sik, który twierdzi, że wspomniane samoloty miałyby wejść do służby w 2023-2024, jednak zależeć to będzie od aktualnych potrzeb Hankook Kong Goon (HKG, wojsk lotniczych Republiki Korei) i sytuacji międzynarodowej.
Rozwiązanie takie pozostawia jeszcze cień nadziei Boeingowi i EADS, które oferowały HKG odpowiednio F-15SE Silent Eagle i Eurofightera. Pierwsza konstrukcja nawet wygrała pierwszy przetarg na F-X III, ostatecznie anulowany (Przetarg w Korei Pd. zostanie powtórzony, 2013-09-24).
Być może jednak wspomniane przedsiębiorstwa zostaną z niczym, ponieważ Koreańczycy zamierzają równolegle prowadzić prace nad własnym samolotem wielozadaniowym, oznaczonym jako F-X. Dowództwo HKG chciałoby, aby zakończyły się one ok. 2020. Pierwsze samoloty miałyby trafić do jednostek liniowych już w 2023.