US Navy zakończyła pierwszy etap prób w locie pocisku przeciwokrętowego dalekiego zasięgu LRASM, przenoszonego przez samolot wielozadaniowy F/A-18E/F Super Hornet.
Specjaliści Naval Air Systems Command (NAVAIR) z bazy Patuxent River zakończyli pierwszy etap prób w locie pocisku przeciwokrętowego dalekiego zasięgu Long Range Anti-Ship Missile (LRASM), przenoszonego przez samolot wielozadaniowy F/A-18E/F Super Hornet. W badaniach użyto pełnowymiarowych makiet, o masie równej masie pocisku (Super Hornet z LRASM, 2015-08-21). Ostatni lot w ramach pierwszego etapu prób wykonano 6 stycznia. Konstrukcyjnie LRASM jest zbliżony do JASSM-ER.
Następne badania, obejmujące sprawdzenie poziomu drgań i emitowanego hałasu, rozpoczną się przed końcem bieżącego miesiąca. Będą w nich użyte w/w makiety i pociski z zabudowanymi rejestratorami parametrów.
Na początku 2017 planowane jest rozpoczęcie zrzutów LRASM, bez głowicy bojowej. Jeżeli próby te zakończą się pomyślnie, niezwłocznie przeprowadzone zostaną badania docelowych pocisków, z kompletnym wyposażeniem. Wezmą w nich udział zarówno Super Hornety, jak i bombowce B-1B Lancer.
Pentagon chce, aby pierwsza transza seryjnych LRASM trafiła do wyposażenia US Air Force już w 2018. B-1B ma przenosić 24 pociski tego typu. Uzbrojone w LRASM Lancery mają być zdolne do operowania w ramach wojny powietrzno-morskiej na Zachodnim Pacyfiku – potencjalnego konfliktu z ChRL, dysponującą zdolnościami, które mogą uniemożliwić lub utrudnić dostęp do teatru działań (Anti-Access / Area Denial, A2 / AD) siłom zbrojnym USA, a co za tym idzie – kontrolowanie kluczowych akwenów i morskich szlaków komunikacyjnych na Zachodnim Pacyfiku.
Osiągnięcie wstępnej zdolności bojowej przez eskadry lotnictwa US Navy wyposażone w F/A-18E/F przenoszące LRASM nastąpić ma w 2019.