Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsza próba w locie LRASM

Marynarka wojenna, 11 września 2013

Lockheed Martin przeprowadził pierwszą próbę w locie prototypu pocisku przeciwokrętowego dalekiego zasięgu LRASM.

LRASM jest proponowany jako następca Harpoonów. Ma umożliwić atakowanie obiektów na dalekich dystansach, bez potrzeby znajomości ich dokładnego położenia. Zasięg pocisku zapewni amerykańskiej marynarce przewagę w walce morskiej, bez możliwości odpowiedzi przeciwnika / Rysunek: DARPA

Udany pierwszy test pocisku LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) został przeprowadzony 27 sierpnia na poligonie Point Mugu w Kalifornii przez 337th Test and Evaluation Squadron US Air Force, DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) i Office of Naval Research. Poinformowano o nim dopiero teraz.

Pocisk, po odpaleniu z bombowca B-1B, w połowie dystansu do celu zszedł z wcześniej zaprogramowanej trasy i kontynuował misję w oparciu o autonomiczne układy naprowadzania, które umożliwiają samodzielne wykrycie, śledzenie i zniszczenie celu. Podczas próby w rejonie uderzenia znajdowały się trzy obiekty. Pocisk uderzył w płynący obiekt, imitujący okręt długości 80 m. Według wcześniejszych zapowiedzi w br. przeprowadzone zostaną jeszcze dwie próby, przy różnych zasięgach i trajektoriach (Więcej prób LRASM, 2013-03-22). Dodatkowo w 2014 zaplanowano dwa odpalenia pocisku z pokładu okrętu.

LRASM ma być przystosowany do wystrzeliwania z pionowych silosów okrętowych typu Mk 41 VLS (Vertical Launch System), w które wyposażone są okręty US Navy – niszczyciele (DDG-51), krążowniki (CG-47) oraz okręty podwodne (SSN, SSGN). Będzie on również przenoszony przez myśliwce pokładowe US Navy oraz myśliwce i bombowce USAF. Amerykanie nie ujawnili jeszcze jego zasięgu, ale prawdopodobnie nie będzie on mniejszy od pierwowzoru pocisku JASSM-ER (USAF z nowym pociskiem, 2012-08-10).

Prace nad budową przeciwokrętowych nowej generacji pocisków rozpoczęto w 2009. Celem było pozyskanie systemu o dużym zasięgu, mającym odporny na zakłócenia wielomodułowy system naprowadzania z możliwością autonomicznego działania. LRASM miał występować w dwóch odmianach.

Wersja poddźwiękowa, LRASM-A, trudno wykrywalna przez radary, miała być napędzana silnikiem turbowentylatorowym. Pocisk konstrukcyjnie zbliżony miał być do JASSM-ER. LRASM-B miał być odpalanym z okrętów pociskiem naddźwiękowym, o napędzie strumieniowym. Producentem obydwu wersji miał być Lockheed Martin.

W styczniu 2012 z powodów ograniczeń finansowych program zredukowano do wersji LRASM-A. Lockheed Martin otrzymał na realizację programu 157 mln USD. Podwykonawcą, odpowiedzialnym za awionikę, jest BAE Systems. W odróżnieniu od innych projektów DARPA, LRASM ma być dostarczony wojsku w postaci dopracowanego prototypu, którego wejście do służby planowane jest w 2015.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.