Lockheed Martin przeprowadził pierwszą próbę w locie prototypu pocisku przeciwokrętowego dalekiego zasięgu LRASM.
Udany pierwszy test pocisku LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) został przeprowadzony 27 sierpnia na poligonie Point Mugu w Kalifornii przez 337th Test and Evaluation Squadron US Air Force, DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) i Office of Naval Research. Poinformowano o nim dopiero teraz.
Pocisk, po odpaleniu z bombowca B-1B, w połowie dystansu do celu zszedł z wcześniej zaprogramowanej trasy i kontynuował misję w oparciu o autonomiczne układy naprowadzania, które umożliwiają samodzielne wykrycie, śledzenie i zniszczenie celu. Podczas próby w rejonie uderzenia znajdowały się trzy obiekty. Pocisk uderzył w płynący obiekt, imitujący okręt długości 80 m. Według wcześniejszych zapowiedzi w br. przeprowadzone zostaną jeszcze dwie próby, przy różnych zasięgach i trajektoriach (Więcej prób LRASM, 2013-03-22). Dodatkowo w 2014 zaplanowano dwa odpalenia pocisku z pokładu okrętu.
LRASM ma być przystosowany do wystrzeliwania z pionowych silosów okrętowych typu Mk 41 VLS (Vertical Launch System), w które wyposażone są okręty US Navy – niszczyciele (DDG-51), krążowniki (CG-47) oraz okręty podwodne (SSN, SSGN). Będzie on również przenoszony przez myśliwce pokładowe US Navy oraz myśliwce i bombowce USAF. Amerykanie nie ujawnili jeszcze jego zasięgu, ale prawdopodobnie nie będzie on mniejszy od pierwowzoru pocisku JASSM-ER (USAF z nowym pociskiem, 2012-08-10).
Prace nad budową przeciwokrętowych nowej generacji pocisków rozpoczęto w 2009. Celem było pozyskanie systemu o dużym zasięgu, mającym odporny na zakłócenia wielomodułowy system naprowadzania z możliwością autonomicznego działania. LRASM miał występować w dwóch odmianach.
Wersja poddźwiękowa, LRASM-A, trudno wykrywalna przez radary, miała być napędzana silnikiem turbowentylatorowym. Pocisk konstrukcyjnie zbliżony miał być do JASSM-ER. LRASM-B miał być odpalanym z okrętów pociskiem naddźwiękowym, o napędzie strumieniowym. Producentem obydwu wersji miał być Lockheed Martin.
W styczniu 2012 z powodów ograniczeń finansowych program zredukowano do wersji LRASM-A. Lockheed Martin otrzymał na realizację programu 157 mln USD. Podwykonawcą, odpowiedzialnym za awionikę, jest BAE Systems. W odróżnieniu od innych projektów DARPA, LRASM ma być dostarczony wojsku w postaci dopracowanego prototypu, którego wejście do służby planowane jest w 2015.