Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Master w roli agresora

Lotnictwo wojskowe, 18 lutego 2016

Samoloty szkolenia zaawansowanego T-346A Master wzięły udział w kursie TLP jako agresorzy.

Para włoskich samolotów T-346A Master po raz pierwszy uczestniczyła w kursie TLP w roli agresorów / Zdjęcie: Finmeccanica Aeronautics

W tegorocznym kursie Tactical Leadership Programme (TLP) 2016-1, który trwał od 18 stycznia do 12 lutego w hiszpańskiej bazie lotniczej Los Llanos (znanej także pod nazwą Albacete) wzięły udział 32 statki powietrzne z 5 krajów. Podczas TLP piloci wojsk lotniczych NATO uczą się dowodzenia formacjami sojuszniczych statków powietrznych podczas wykonywania zadań taktycznych.

Gospodarze wysłali na TLP 2016-1 samoloty C.16 Eurofighter (2), C.15 Hornet (4), E.25 Aviojet (2) i 2 śmigłowce  HD.19 Puma. W ćwiczeniach udział wzięły także samoloty z Belgii (4 F-16A MLU), Francji – Mirage 2000D, Mirage 2000-5, Rafale B i Alpha Jet (po 2), Grecji (4 F-16 Block 52, Katastrofa greckiego F-16D w Hiszpanii, 2015-01-27) oraz para E-3 AWACS NATO.

Aeronautica Militare (wojska lotnicze Włoch) wysłały na kurs TLP parę samolotów uderzeniowych AMX, a także, po raz pierwszy w historii, 2 samoloty szkolenia zaawansowanego T-346A Master (Polacy rozpoczęli szkolenie na Masterach , 2015-12-04). Te ostanie służyły jako agresorzy podczas szkolenia w zwalczaniu samolotów odmiennych typów (ang. Dissimilar Air Combat Training, DACT). Jak twierdzi producent samolotu – koncern Finmeccanica Aeronautics – użycie Mastera jako agresora znacznie podniosło poziom szkolenia pilotów sił sojuszniczych (Agresorzy powrócili z TLP, 2013-03-28).

Dla potrzeb tego rodzaju misji można odpowiednio pogorszyć osiągi Mastera za pomocą oprogramowania układu sterowania lotem, tak aby odwzorowywał sposób operowania innych, starszych typów samolotów bojowych. Typowa misja T-346A jako agresora to dynamiczne wznoszenie i dolot do rejonu działania w czasie 3 min z prędkością M0,85, na wysokości 12 192 m. Następnym etapem misji jest 10-minutowa walka manewrowa na wysokości 4572 m z prędkością M0,7 przy maksymalnym ciągu silnika, a po niej – 10-minutowa walka manewrowa na wysokości 2286 m z analogicznymi parametrami. Po zakończeniu starć następuje powrót do bazy na wysokości 7620 m z prędkością M0,7, zniżanie i lądowanie.

Próby zrealizowane w ub. r. przez Aeronautica Militare w bazie lotniczej Grosetto potwierdziły przydatność T-346A w tej roli, a także jego interoperacyjność z Eurofighterem. Dzięki łączu informacyjnemu Master realizował misje zwalczania celów poza zasięgiem widzialności wzrokowej, w trakcie których Eurofighter symulował użycie kierowanych radiolokacyjne pocisków rakietowych powietrze-powietrze za pomocą zasobnika FPR-14. T-346A brały też udział w walkach manewrowych 1 na 1 i 2 na 2, prowadzonych zarówno na bliskim dystansie, jak i poza zasięgiem widzialności wzrokowej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.