Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

54. rekord G280

Lotnictwo cywilne, 04 lipca 2016

Odrzutowiec klasy biznes Gulfstream G280 pobił kolejny, już 54. rekord.

54. rekordem G280 był przelot z Grand Rapids do Londynu-Luton, ze średnią prędkością M0,82 / Zdjęcie: Gulfstream

Samolot odrzutowy klasy biznes, Gulfstream G280 pobił kolejny, już 54. rekord. Wyczyn odbył się 30 czerwca i polegał na jak najszybszym przelocie pomiędzy dwoma punktami. Tego dnia G280 wystartował z międzynarodowego portu lotniczego Gerald R. Ford w pobliżu Grand Rapids w stanie Michigan, o 7:43 czasu lokalnego. Celem podróży był port lotniczy Londyn-Luton.

Amerykański odrzutowiec wylądował tam o 19:43 czasu miejscowego. Trasa, długości 6254 km, została pokonana ze średnią prędkością M082. Osiągnięcie jest obecnie zatwierdzane przez National Aeronautic Association. Wkrótce zostanie zgłoszone do FAI jako rekord świata.

G280 powstał początkowo jako model G250, opracowany na bazie G200, który oryginalnie nosił nazwę Astra Galaxy i był skonstruowany przez przedsiębiorstwo Galaxy Aerospace, będące spółką-córką Israel Aerospace Industries. W połowie 2011 producent uznał, że nazwa G280 jest bardziej stosowna, ponieważ w kulturze chińskiej liczba 250 oznacza idiotyzm.

Długość kadłuba G280 wynosi 20,3 m, rozpiętość – 19,2 m, a wysokość 6,5 m. Obliczeniowa maksymalna masa startowa G250 to 17 962 kg, a maksymalna masa do lądowania – 14 832 kg. Samolot może przewieźć ładunek użyteczny o masie 1837 kg, a jego zbiorniki mieszczą 6622 kg paliwa (przy ich całkowitym napełnieniu udźwig spada do 454 kg).

G280 wyposażony został w awionikę PlaneView280, zwiększającą świadomość sytuacyjną dwuosobowej załogi dzięki zastosowaniu wskaźnika przeziernego Rockwell Collins HGS-6250 (HUD II), układu Enhanced Vision System (EVS II) polepszającego widoczność w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz podstawowego wskaźnika parametrów lotu (SV-PFD – Synthetic Vision – Primary Flight Display), na którym prezentowany jest syntetyczny obraz rzeźby terenu, przeszkody terenowe, ścieżki podejścia, pasy lotnisk, itp. Połączenie możliwości HUD II i EVS II zwiększa dokładność lądowania, umożliwiając pilotom podejmowanie decyzji o lądowaniu lub odejściu na drugi krąg nawet na wysokości 100 stóp w trakcie podejścia do lądowania w warunkach pogorszonej widoczności (Lepsze osiągi G280, 2015-09-15).

Samolot jest napędzany dwoma silnikami Honeywell HTF7250G, o ciągu 33 kN każdy. Umożliwiają one rozwinięcie prędkości maksymalnej 900 km/h. Obliczeniowa wysokość przelotowa wynosi 12496 m (FL410), ale samolot jest zdolny do wzniesienia się nawet na 13 716 m (FL450), aby ominąć ruch lotniczy czy niesprzyjające warunki atmosferyczne. Maksymalnie w kabinie można przewieźć 10 podróżnych. Cena jednostkowa samolotu to 24 mln USD (ok. 96 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.