Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Areszt i pierwsze dostawy

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 listopada 2008

Jorma Wiitakorpi, do sierpnia prezes Patrii, został osadzony w areszcie decyzją sądu okręgowego w Helsinkach, z powodu podejrzeń o szpiegostwo przemysłowe i korupcję, w związku z przetargiem na transportery AMV dla Słowenii.

AMV w czasie prób. Mimo poważnych zarzutów, stopień zaawansowania prac, związanych z montażem transporterów w zakładach Goranje, jest tak duży, że wielu obserwatorów wątpi, czy władze w Lublanie zdecydują się na anulowanie kontraktu / Zdjęcie: Delo

Jorma Wiitakorpi zrezygnował ze stanowiska prezesa, w związku z podejrzeniami o wręczanie przez pracowników przedsiębiorstwa łapówek przy przetargach na ciężkie haubice dla Egiptu w 1999 i transportery opancerzone dla Słowenii w 2006 (zobacz: Rezygnacja prezesa Patrii). Zaproponowano mu stanowisko doradcy nowego szefa koncernu, Heikki Allonena, z czego jednak nie skorzystał.

Pierwsze aresztowania miały miejsce już w maju. Od sierpnia sprawę z rąk policji przejęło Narodowe Biuro Śledcze. W toku dochodzenia pojawiły się zarzuty, dotyczące najwyższych rangą przedstawicieli Patrii. W Słowenii natomiast o korupcję oskarżono ówczesnego premiera, Janeza Jansę, co doprowadziło do porażki jego Partię Demokratyczną we wrześniowych wyborach.

O ile w Słowenii sprawa zakończyła się jedynie oddaleniem zarzutów o złe prowadzenie procedury przetargowej przed parlamentarną komisją śledczą, w Finlandii doszło do kolejnych aresztowań. Wczoraj sąd okręgowy w Helsinkach zdecydował o zatrzymaniu Jorma Wiitakorpiego, pod zarzutem szpiegostwa przemysłowego i łapówkarstwa. Razem z nim aresztowano Veijo Vartiainena, urzędującego szefa Patria Land & Armament, bezpośrednio odpowiedzialnego za kwestie, związane z transporterami opancerzonymi.

Satu Palm, rzecznik prasowy przedsiębiorstwa ujawnił, że wydarzenie to poprzedziły przeszukania w biurach Patrii. Zatrzymano również dwóch innych pracowników, jednak po złożeniu zeznań, zostali oni zwolnieni.

Gdyby zarzuty o wręczanie łapówek zostały potwierdzone, mogłoby to stać się podstawą do anulowania kontraktu na dostawę 135 AMV w różnych konfiguracja, o łącznej wartości 258 mln Euro. W treści umowy jest bowiem zapis, zobowiązujący Patrię do nie dawania lub obiecywania jakichkolwiek prezentów lub zapłaty.

Z drugiej jednak strony realizacja umowy już się rozpoczęła (zobacz: Pierwszy, słoweński AMV), a dzisiaj, w piątek, kierownictwo Patrii poinformowało o przekazaniu wojskom lądowym Słowenii pierwszego, seryjnego transportera.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.