Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Botswańskie dylematy

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 14 lipca 2017

Mimo krążących od ponad roku pogłosek o zakupie przez Botswana Defence Force Air Wing (skrzydło lotnictwa sił obronnych Botswany) samolotów wielozadaniowych Saab Gripen kwestia ta wciąż nie została rozstrzygnięta, chociaż prezydent kraju Ian Khama złożył w czerwcu wizytę w Szwecji, w trakcie której spotkał się z premierem Stefanem Lövfenem. Wiadomo też, że prezydent Khama zwiedził zakłady Saaba w Linköping, gdzie produkowane są Gripeny. Według afrykańskich mediów Ian Khama, któremu towarzyszył minister obrony Bostwany Shaw Kgathi miał także złożyć wizytę w skrzydle F21 Flygvapnet (wojsk lotniczych Szwecji) w Luleå i odbyć rozmowę ze szwedzkim ministrem obrony Peterem Hultqvistem.

Kwestia zakupu samolotów wielozadaniowych Gripen przez Botswanę wciąż nie została rozstrzygnięta / Zdjęcie: Saab

Miejscowe media donoszą, że rozmowy na temat zakupu przez Botswanę 8 Gripenów C/D za ok. 15 mld pula (5,35 mld zł) są podobno w zaawansowanym stadium. Natomiast Sverigesradio poinformowało, że prezydent Khama w trakcie swojej wizyty w tym kraju stwierdził, że Botswana w ramach analizy rynku obecnie ocenia to, co Szwecja ma do zaoferowania w porównaniu z innymi krajami (Botswana kupiła Gripeny?, 2016-05-16).

Przepychanki dotyczące zakupu nowych samolotów dla BDF AW trwają od kilku lat. Jak donosi dziennik Sunday Standard w 2013 ówczesny dowódca BDF AW gen. dyw. Odirile Mashinyana sporządził raport, w którym postulował modernizację floty myśliwców CF-5A/D zamiast zakupu nowych konstrukcji. W raporcie twierdzi on, że zdolności bojowe BDF są gorsze w porównaniu z krajami regionu, ale dzięki zmodernizowaniu CF-5 Botswana mogłaby eksploatować je jeszcze przez 10 lat bez konieczności kupowania nowych samolotów. Prace studialne wykazały, że dalsze użytkowanie CF-5 jest opłacalne, ale zmiana uwarunkowań geopolitycznych w regionie Wspólnoty Rozwoju Afryki Południowej sprawia, że CF-5A/D są przestarzałe ze strategicznego punktu widzenia. CF-5 może być wyposażony w nowoczesne uzbrojenie i może nadal bronić kraju przez następne 10 lat, ale analiza kosztów pokazuje, że cena takiego rozwiązania byłaby zbyt wysoka. Dlatego zaleca się, aby CF-5 zostały zmagazynowane, a zamiast nich zakupić wersję F-5E.

Natomiast w listopadzie 2013 ówczesny minister obrony Ramadeluka Seretse i wyżsi oficerowie BDF spotkali się z delegacją Korea Aerospace Industries, aby omówić kwestię nabycia 16 samolotów FA/T-50, a w październiku 2015 prezydent Khama zwiedził zakłady KAI. Z kolei w ubiegłym miesiącu Sunday Standard poinformował, że rząd w Gaborone rozważa nabycie samolotów EMB 314 Super Tucano po tym, jak brazylijski minister spraw zagranicznych Aloysio Nunes odwiedził w maju Botswanę.

Z-ca d-cy BDF ds. protokołu i spraw publicznych, ppłk Fikani Machola powiedział w czerwcu: Chcemy powtórzyć, że rząd Botswany za pośrednictwem sił zbrojnych Botswany rozmawiał z kilkoma rządami i producentami w celu oceny możliwości zastąpienia części wyposażenia, w tym także samolotów.

Siły zbrojne Botswany przeznaczyły 14,8 mld pula (5,28 mld zł) na zakupy sprzętu w ramach 11. Narodowego Planu Rozwoju, w l. 2017-2023. Oprócz Gripenów Gaborone wyraziło zainteresowanie nabyciem 45 bwp Pirania 3 i zestawów OP VL Mica.

W skład BDF AW wchodzi 13 samolotów myśliwskich CF-5A i 5 szkolno-bojowych CF-5D, 5 szkolnych Pilatusów PC-7 Mk II (Wszystkie Pilatusy w Botswanie, 2013-02-12), 3 transportowe C-130B, para CN-235, dwa C212, pojedynczy King Air 200 i jeden Gulfstream G-IV (używany do przewozu VIP-ów). Flota wiropłatów składa się z 10 AS350 i 6 Belli 412. Niedawno dołączyło do nich 14 samolotów lekkich Bat Hawk i jeden śmigłowiec EC225LP Super Puma II +.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.