Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsze Pilatusy już w Indiach

Lotnictwo wojskowe, 04 lutego 2013

Pierwsze turbośmigłowe samoloty szkolne Pilatus PC-7 Mk II dotarły już do Indii. New Delhi oczekuje dostaw łącznie 75 maszyn tego typu.

PC-7 MK II na płycie lotniska akademii wojsk lotniczych w Dundigul. Maszyny zostaną zaprezentowane publicznie w trakcie rozpoczynających się 6 lutego targów Aero India 2013 / Zdjęcie: livefist

Pierwsze indyjskie PC-7 wylądowały w piątek na terenie akademii wojsk lotniczych w Dundigul w zachodnim stanie Andhra Pradesh. Maszyny zostały zamówione jeszcze w maju 2012 (Zgoda Indii na Pilatusy, 2012-05-11, Pilatus o indyjskim kontrakcie, 2012-05-29). Porozumienie w tej sprawie zakładało dostawę Indiom 75 PC-7 Mk II za ponad 520 mln USD wraz z opcją na dalsze 106 egz.

Na wartość kontraktu składa się też m.in. przygotowanie przez producenta całego systemu szkolenia wraz z zapleczem infrastrukturalnym, pakiet wsparcia logistycznego oraz 30-procentowy offset. Nowe maszyny zastąpią miejscowe HPT-32, planowane do wycofania ze służby do 2015 ze względu na wysoki wskaźnik wypadków lotniczych. PC-7 uzupełnią w służbie obecnie wykorzystywane HJT-36 Kirjan MkI i MkII. Ten drugi ma być zastąpiony przez HJT-36 Sitara i BAE Hawk 132 (Wszystkie Hawki w Indiach, 2012-08-20).

PC-7 pozwolą na częściowe uzupełnienie braków we flocie indyjskich samolotów szkolenia podstawowego. Według szacunków New Delhi, wojska lotnicze tego państwa potrzebują łącznie ponad 180 maszyn tego typu. Poza Pilatusami powstałą po HPT-32 lukę miały pierwotnie uzupełnić rodzime HAL HTT-40. W grudniu 2012 Indie ostatecznie zrezygnowały jednak z ich zakupu (Indie rezygnują z HTT-40, 2012-12-19). Głównym powodem była zbyt wysoka cena jednostkowa (12,4 mln USD) – 2 razy większa niż pierwotnie zakładano.

W ich zamian New Delhi wykorzysta najprawdopodobniej opcję umowy z Pilatusem, zakładającą możliwość zamówienia dodatkowych 37 PC-7 (cena jednostkowa tych samolotów z obecnego kontraktu to ok. 5,6 mln USD). Za ich montaż byłby wówczas odpowiedzialne zakłady producenta w Stans w środkowej Szwajcarii. Nie zaś, jak pierwotnie zakładano, rodzimego Hindustan Aeronautics Limited (HAL), które nie zostały jeszcze przystosowane do realizacji takiego przedsięwzięcia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.