Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zgoda Indii na Pilatusy

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 11 maja 2012

Rządowy Komitet ds. Bezpieczeństwa (CCS) pod przewodnictwem premiera Indii zatwierdził zakup 75 turbośmigłowych samolotów szkolnych Pilatus PC-7 Mk II za 18,5 mld rupii (355 mln USD).

Według prasy indyjskiej, decyzja została podjęta wczoraj wieczorem podczas posiedzenia rządowego Komitetu ds. Bezpieczeństwa. Anonimowe źródło z ministerstwa obrony Indii poinformowało, że pozytywną decyzję miał wymusić sam premier Manmohan Singh. Jeszcze kilka miesięcy temu ten sam komitet podjął negatywną decyzję w tej sprawie (zobacz: Brak zgody na Pilatusy, 2012-01-10). Wczorajsza decyzja jest efektem zagorzałej dyskusji zarówno w mediach, jak i parlamencie indyjskim na temat kondycji Wojsk Lotniczych.

Minister obrony przedstawił w parlamencie informacje, że Indie straciły od 1971 w wyniku katastrof lotniczych 482 samoloty odrzutowe MiG-21. Opozycja zarzucała rządowi, że jednym z tego powodów miała być niewystarczająca ilość samolotów do szkolenia oraz podtrzymywania umiejętności pilotów, po tym jak IAF zakazały lotów HPT-32 w 2009, po serii katastrof, w których zginęło aż 20 szkolących się indyjskich pilotów (zobacz: HPT-32 z systemem ratowniczym?, 2010-05-18).

Niedawno Parlamentarna Komisja Audytu wydatków rządowych PAC skrytykowała rząd za zakup 126 nowoczesnych samolotów (zobacz: Indie wybrały Rafale, 2012-01-31), którymi nie będzie miał kto latać. Według raportu PAC, Wojskom Lotniczym brakuje od 15% do 31% wyszkolonych pilotów.

Decyzja Komitetu ds. Bezpieczeństwa została podjęta w tydzień po odrzuceniu przez ministerstwo obrony skargi Korea Aerospace Industries (KAI), związanej z procedurą wyboru. Koreańczycy zarzucili Szwajcarom, że wygrali nieuczciwie, bo przedstawili samolot mniej zaawansowany i przez to tańszy, ale nieodpowiadający wymogom przetargu. Ich zdaniem inaczej by było, gdyby zaproponowali najnowszą wersję - PC-21.

Kontrakt przewiduje dostarczenie 75 samolotów szkolnych PC-7 MkII wyprodukowanych w Szwajcarii z opcją na dalsze 106 produkowanych już w Indiach przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Obecny kontrakt zakłada, że pierwszą partię 12 samolotów Pilatus Aircraft dostarczy w ciągu 2 lat od podpisania umowy. Do tego czasu IAF planuje wysyłanie pilotów na szkolenie do Szwajcarii.

PC-7 MkII (zdjęcie: Joop de Groot) zastąpią uziemione od 2009 po serii katastrof miejscowe samoloty szkolenia podstawowego HPT-32. Odwieszone w maju 2010 miały być wyposażone w spadochronowe systemy ratownicze (PRS). Ostania decyzja przewiduje ostateczne wycofywanie HPT-32 w 2015. Innym indyjskim samolotem do szkolenia pilotów jest HJT-36 Kirjan MkI i MkII. Ten drugi ma być zastąpiony przez HJT-36 Sitara i BAE Hawk 132.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.