Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A330 zamiast A400M?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 stycznia 2009

Władze Airbusa zaproponowały krajom, których wojska lotnicze zamówiły A400M, transportowe A330-200F, jako samoloty zastępcze. Oferta związana jest z opóźnieniem programu A400M.

A330-200F wejdzie do służby w drugiej połowie 2009. W odróżnieniu od A400M, termin ten jest w pełni realny. Transportowy A330 może zabierać do 69 t ładunków, czyli prawie 2 razy więcej niż A400M. Jest jednak zdecydowanie większy i ma dwukrotnie większą masę. Nie będzie się nadawał do operowania ze wszystkich typów lotnisk. Na razie nie wiadomo, jak na propozycję Airbusa zareagowały rządy poszczególnych państw / Rysunek: Airbus

Władze Airbusa znalazły się w bardzo trudnej sytuacji. Ogłoszona kilka miesięcy przed terminem dostaw pierwszego samolotu transportowego zwłoka, wyniesienie nie mniej niż 3 lata (zobacz: A400M - 3 lata opóźnienia). To ogromny cios tak dla samego producenta - który musi pokryć koszty przeciągających się prac rozwojowych - jak i dla odbiorców, którzy muszą zweryfikować plany wprowadzenia następców dla swoich starzejących się samolotów transportowych.

Europejski koncern nie jest nawet w stanie określić nowego terminarza dostaw - zależy on od tempa uporania się z problemami oprogramowania silników. Prezes Louis Gallois mógł jedynie poinformować, że pierwsze samoloty trafią do odbiorców 3 lata po oblocie A400M. Dodał, że założenia czasowe projektu były nierealne. Nikt nie stworzył nowego samolotu wojskowego w ciągu mniej niż 10 lat. A400M miał powstać w ciągu 6,5 lat.

W związku z rosnącym poirytowaniem rządów zaangażowanych w program, władze Airbusa zaproponowały przekazanie zainteresowanym wojskom lotniczym A330 w wersji cargo, jako rozwiązanie przejściowe.

Samoloty tego typu to pochodne maszyn pasażerskich. Nie są dedykowaną konstrukcją, zdolną do wykonywania zadań, postawionych np. przed A400M. Dotyczy to szczególnie możliwości latania w strefach wojennych czy przewozu ciężkich systemów uzbrojenia. Z drugiej jednak strony nadają się do transportowania żołnierzy i standardowych ładunków.

Istnieje zresztą, ciesząca się dużym powodzeniem wersja wojskowa: A330 MRTT, służąca jako powietrzny tankowiec, a po przystosowaniu, jako samolot transportowo-pasażerski. Została ona zakupiona przez Wielką Brytanię, Arabię Saudyjską, Australię i ZEA, a wygrana w USA pokrzyżowały jedynie czynniki polityczne i sprzeciw Boeinga.

Przekazanie A330F byłoby szczególnie zasadne w odniesieniu do wojsk lotniczych, wykorzystujących Airbusy: Wielkiej Brytanii czy Francji. Zmniejszałoby to koszty wprowadzenia nowego modelu samolotu. Z drugiej strony jest to również rozwiązanie interesujące dla europejskiego koncernu. Airbus, podobnie jak Boeing, dysponują samolotami cargo (nawet w zaawansowanym stadium budowy), które nie zostaną odebrane przez klientów z powodu kryzysu gospodarczego (zobacz: Załamanie ruchu towarowego).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.