Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

HMS Argyll testuje Sea Ceptor

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 05 września 2017

Załoga HMS Argyll z powodzeniem przeprowadziła pierwsze strzelania systemu Sea Ceptor. To ważny krok dla Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej Wielkiej Brytanii) w przywracaniu do służby zmodernizowanych fregat Typ 23.

Wizualizacja pocisku CAMM / Ilustracja: MDBA

System Sea Ceptor, którego głównym elementem jest pocisk MBDA Common Anti-air Modular Missile (CAMM, wspólny modułowy pocisk przeciwlotniczy), jest zamontowywany na fregatach Typ 23 w celu zastąpienia systemu Sea Wolf w ramach projektu wydłużenia trwałości użytkowej tych okrętów. Sea Ceptor zapewni polepszenie ochrony okrętów Royal Navy przed przeciwokrętowymi pociskami manewrującymi, statkami powietrznymi i innymi złożonymi zagrożeniami.

HMS Argyll jest pierwszą z fregat Typ 23, która przeszła program wydłużenia trwałości użytkowej i będzie realizowała dalsze próbne strzelania systemu Sea Ceptor przed powrotem do służby liniowej. Sea Ceptor nie tylko zapewni zdolności samoobrony okrętów, ale co szczególnie ważne, zdolność do obrony przestrzeni powietrznej wokół okrętów wchodzących w skład morskiej grupy zadaniowej.

Zaprojektowany i produkowany przez MBDA w Wielkiej Brytanii system Sea Ceptor będzie służyć także do obrony przyszłych fregat Royal Navy Typ 26, a system Land Ceptor zastąpi system Rapier w służbie British Army (wojsk lądowych Wielkiej Brytanii, Pierwsza transza Type 26, 2017-07-02).

W porównaniu z Sea Wolf, CAMM rozwija większą prędkość, ma większy zasięg, dwukierunkowe łącze informacyjne i o wiele nowocześniejszą głowicę samonaprowadzającą, dzięki czemu może przechwytywać znacznie trudniejsze do wykrycia cele. Tradycyjne systemy obrony powietrznej używają półaktywnego naprowadzania radiolokacyjnego, co oznacza, że polegają one na lądowych radarach kierowania ogniem, które wskazują cel pociskom. Zastosowanie głowicy z aktywnym naprowadzaniem radiolokacyjnym i łącza informacyjnego w pocisku CAMM powoduje, że nie wymaga on wyspecjalizowanego radaru kierowania ogniem, jakiego używają systemy z naprowadzaniem półaktywnym. Dzięki temu okręt nie tylko ma mniejszy koszt i masę, ale można szybciej zintegrować pocisk z jego systemami. Oznacza to też, że Sea Ceptor może jednocześnie przechwycić większą liczbę celów w pełnej sferze (360 stopni), czego nie mogą dokonać systemy z naprowadzaniem półaktywnym.

Projekt aerodynamiczny pocisku zapewnia mu lepsze osiągi podczas lotu, a także zapewnia jego zwartą konstrukcję, ułatwiającą zamontowanie na okręcie. Co więcej, Sea Ceptor ma innowacyjne wyrzutnie pionowe, które znacząco zmniejszają oddziaływanie gorących gazów wylotowych pocisku zarówno na strukturę okrętu, jak i na załogę.

CAMM został wybrany jako nowoczesny system obrony powietrznej nie tylko przez Royal Navy i British Army, ale także przez siły zbrojne czterech innych krajów (Kolejne CAMM dla W. Brytanii , 2017-04-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.