Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Typhoon w operacji Shader

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 24 listopada 2017

Wicemarszałek lotnictwa Gerry Mayhew, dowódca 1. Grupy Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii), stwierdził, że Eurofighter Typhoon dojrzał w trakcie 2 lat działań nad Syrią i Irakiem, wykonywanych w ramach operacji Shader, będącej jednym z elementów ofensywy sił koalicji przeciwko islamistom. Brytyjskie Typhoon wylatały tam ponad 10 tys. h w ramach ponad 900 lotów bojowych, zrzucając ponad 850 bomb kierowanych laserowo Paveway II.

W operacji Shader wzięło udział 5 eskadr RAF, wyposażonych w Eurofightery, wykonując  ponad 900 lotów bojowych i zrzucając ponad 850 bomb Paveway II / Zdjęcie: Eurofighter

W operacji Shader wzięło udział pięć eskadr RAF [wyposażonych w Typhoony]. Obecnie jesteśmy w trakcie drugiej rotacji eskadr. Przez ten czas Typhoon ewoluował z samolotu realizującego proste operacje kinetyczne do samolotu wielozadaniowego, który przenosi uzbrojenie powietrze-powietrze i powietrze-ziemia za każdym razem, kiedy startuje do misji, skutecznie współpracując z wieloma partnerami z koalicji. Zdobyliśmy olbrzymie doświadczenie w używaniu Typhoona do wielu różnych zadań i we współpracy z wieloma różnymi typami samolotów, dzięki zdolności do używania łącza informatycznego. Interoperacyjność F-35 i Typhoona – jak dzielą się informacjami – to nie jest coś o czym marzymy, ale coś co rzeczywiście robimy. Jest to przykład użycia systemów, które się rozwijają, a my udowodniliśmy już, że ten rodzaj łączności działa pomiędzy samolotami i udowodniliśmy możliwości łączy informacyjnych – poinformował wicemarszałek Mayhew.

Wicemarszałek Mayhew powiedział, że oprócz działań ekspedycyjnych i dyżurów bojowych w systemie obrony przestrzeni powietrznej (QRA) Wielkiej Brytanii, a także na Południowym Atlantyku, głównym zadaniem było zwiększanie liczebności brytyjskiej floty Typhoonów i jej zdolności. Opublikowany w 2015 Strategiczny Przegląd Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR) określił plany rozwoju floty Typhoonów Royal Air Force […]. Czekamy na wprowadzenie do służby dwóch kolejnych eskadr Typhoonów w ciągu kilku następnych lat. Będą to eskadry bojowe, co zapewni stałe zwiększanie zdolności operacyjnych. Związane jest to również ze wzrostem zdolności bojowych samolotu. Typhoon otrzyma nowy radar, a w ramach projektu Centurion przejmie zdolności Tornado. Program obejmuje głównie uzbrojenie dalekiego zasięgu, ale także pociski Meteor i Brimstone, które zostaną przeniesione z Tornado na Typhoona w ciągu następnych 18 miesięcy, co umożliwi nam wycofanie Tornad ze służby w 2019 – dodał wicemarszałek Mayhew (Ostatnie próby Brimstone , 2017-11-03).

Inną ważną dla RAF kwestią w ostatnich miesiącach był projekt TyTAN. Współpracujemy z BAE Systems w programie TyTAN i analizujemy, jak możemy skuteczniej i efektywniej działać. [...] TyTAN działa dopiero od dwóch lat, ale widzę już 30% obniżenie kosztu godziny lotu, co możemy przełożyć na nowe zdolności. To znacząca poprawa, jeżeli chodzi o liczbę godzin lotu, jaką wykonujemy przy tych samych kosztach. […] Większa skuteczność i większe zdolności – to podstawowe czynniki TyTANa, które przyczynią się do tego, w jaki sposób Typhoon może się rozwinąć w przyszłości – stwierdził wicemarszałek Mayhew.

[Eurofighter Typhoon] to jeden z tych samolotów, które wyglądają dobrze i dlatego latają dobrze. Mogę powiedzieć z ręką na sercu, jako ktoś kto ma doświadczenie zarówno jako pilot, i jako dowódca jednostki bojowej i przeszkolenia operacyjnego, że to wspaniały, sprawdzony samolot wielozadaniowy – podsumował wicemarszałek Mayhew.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra