Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bułgarski koń wystartował

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 lipca 2017

W piątek w bazie bułgarskich Wojennowzdusznitych Sił (wojsk lotniczych) Graf Ignatiewo, położonej 15 km na północ od Płowdiw, wylądowały 4 samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon ze składu włoskich Aeronautica Militare (wojsk lotniczych), ze składu 4° Stormo (Skrzydła) z bazy lotniczej Grosseto, 36° Stormo z Gioia del Colle i 37° Stormo z Trapani. Samoloty przenosiły kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze bliskiego zasięgu IRIS-T i kpr p-p średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Ich zadaniem będzie obrona przestrzeni powietrznej Bułgarii, w ramach operacji pk. Bulgarian Horse (Bułgarski koń).

Operacja Bulgarian Horse potrwa co najmniej do 15 października. Przebazowanie włoskich Eurofighterów do Bułgarii zbiegło się w czasie z krytycznym momentem postępowania, w ramach którego Sofia zamierza zakupić 8 nowych samolotów wielozadaniowych / Zdjęcie: MO Włoch

Włoski kontyngent liczy 110 oficerów i żołnierzy: pilotów, techników i personelu zabezpieczenia, którzy przybyli do Bułgarii na pokładzie włoskiego tankowca / transportowca KC-767A. Wyposażenie do obsługi naziemnej, niezbędne do sprawnego funkcjonowania Eurofighterów w Bułgarii został dostarczone na pokładzie transportowca An-124 Rusłan, który wykonał w tym celu 3 loty z Włoch.

Włoscy lotnicy rozpoczęli misję od lotów zapoznawczych w bułgarskiej przestrzeni powietrznej. Od 15 lipca, po uzyskaniu certyfikatu gotowości do działań bojowych, Eurofightery Aeronautica Militare rozpoczną wspólne patrole z bułgarskimi MiGami-29, strzegąc przestrzeni powietrznej tego kraju. Ich działania, zgodne z procedurami Zintegrowanego Systemu Obrony Przestrzennej NATO (NATINADS), będzie koordynować Centrum Połączonych Operacji Lotniczych (CAOC) w hiszpańskim Torrejon. Zgodnie z decyzją rządu w Sofii, podjętą 21 czerwca, operacja Bulgarian Horse potrwa co najmniej do 15 października. Jej koszt ponoszą w całości Włosi.

Bułgaria przystąpiła do NATO w 2004, ale od tego czasu żadnemu rządowi nie udało się sfinalizować procesu pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych, które zastąpiłyby starzejące się rosyjskie MiGi-29 i doprowadzenia WWS do zachodnich standardów. Obecnie Bułgarzy dysponują 12 myśliwcami MiG-29A (9.12A) i 3 szkolno-bojowymi MiG-ami-29UB (9.51), wchodzącymi w skład eskadry stacjonującej w bazie Graf Ignatiewo. Ich zdatność do lotu pozostawia wiele do życzenia, przede wszystkim ze względu na silną zależność od rosyjskich dostawców części zamiennych i wyposażenia, a także ze względu na złe planowanie i realizację zamówień przez bułgarskie Ministerstwo Obrony. Powoduje to frustrację pilotów WWS, którzy niedawno spotkali się z ministrem obrony Krasimirem Karakaczanowem i skarżyli na niskie wynagrodzenia i niewielki nalot (F-35A w Bułgarii , 2017-04-29).

Przebazowanie włoskich Eurofighterów do Bułgarii zbiegło się w czasie z krytycznym momentem postępowania, w ramach którego Sofia zamierza zakupić 8 nowych samolotów wielozadaniowych, które początkowo powinny uzupełnić, a następnie ok. 2025 całkowicie zastąpić MiGi-29. (Teoretycznie przynajmniej kilka z tych ostatnich jest w stanie pozostać w służbie do ok. 2030.) Budżet przeznaczony na ten zakup wynosi 1,5 mld BGN, przy czym Bułgaria postuluje o odroczenie płatności na co najmniej 8 lat.

Pod koniec kwietnia międzyresortowy komitet ekspertów uznał, że następcami bułgarskich MiGów-29 będą szwedzkie Gripeny, jednak tymczasowy gabinet Ognjana Gerdżikowa nie wydał ostatecznej decyzji w tej sprawie. Wybór został zakwestionowany przez centroprawicową partię GERB (Obywatele na rzecz Europejskiego Rozwoju Bułgarii), z której wywodzi się mianowany w maju premier Bojko Borisow, która oskarżyła prezydenta Bułgarii Rumena Radewa (dowódcę WWS w l. 2014-2106) o zakłócanie procesu zakupu Gripenów. Wojna medialna pomiędzy GERB i Radewem doprowadziła do utworzenia 28 czerwca w bułgarskim parlamencie komisji, której jedynym zadaniem jest zbadanie końcowego etapu procesu pozyskania samolotów wielozadaniowych przeprowadzonego w czasie rządów gabinetu Gerdzikowa (Bułgaria wybrała Gripeny, 2017-04-27).

Przemawiający podczas posiedzenia Zgromadzenia Narodowego w dn. 23 czerwca minister Karakaczanow potwierdził, że Bułgaria nie kupi używanych F-16 od Portugalii, a prowadzone będą negocjacje ze Szwecją (dotyczące Gripenów) i Włochami (w sprawie zakupu Eurofighterów). Według szefa resortu obrony powodem, dla którego Bułgaria nie wybrała oferty Portugalii było niespełnienie wymogu odroczenia płatności w dłuższym okresie i wyższe niż oczekiwano raty płatności w pierwszych latach.

Z kolei premier Borisow podczas wywiadu udzielonego 7 lipca stwierdził, że negocjacje w sprawie zakupu nowych wielozadaniowych samolotów bojowych dla WWS będą prowadzone z trzema państwami, dodając, że należy zakupić samoloty nowe, a nie używane. Premier Borisow zwrócił uwagę, że istnieją zakłady produkujące nowe samoloty F-16, Eurofighter, Gripen i MiG.

Borisow ujawnił też, że negocjacje w sprawie zakupu nowych samolotów zostaną przyspieszone, a ich prowadzenie zostało powierzone ekspertom i ministrowi Karakaczanowowi. Z kolei ten ostatni powiedział, że rząd w Sofii nie rozpocznie negocjacji w sprawie pozyskania nowych samolotów bojowych, dopóki wspomniana wcześniej komisja parlamentarna nie zakończy swojej pracy. Komisja ma zakończyć prace za ok. 2 miesiące, a jej pierwsze posiedzenie odbyło się 5 lipca.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.