Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy Bell 412EP dla Czarnogóry

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 23 kwietnia 2018

Pierwszy z trzech śmigłowców wielozadaniowych Bell 412EP, zakupionych na potrzeby Vojska Crne Gore (VCG, Sił Zbrojnych Czarnogóry) został dostarczony 13 kwietnia do bazy Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore (VVCG, wojsk lotniczych Czarnogóry) Golubovci w pobliżu Podgoricy. Wyprodukowany w 2002 wiropłat (noszący znaki rej. N356TD, ex-N23FH, nr ser. 36307) był użytkowany wcześniej przez policję z Nowego Jorku.

Do końca br. wojska lotnicze Czarnogóry odbiorą wszystkie 3 zamówione Belle 412EP / Zdjęcia: Bojana Ćupić, MO Czarnogóry

7 kwietnia częściowo rozmontowany Bell 412EP dotarł drogą lotniczą do Pragi. Po zakończeniu niezbędnych procedur celnych śmigłowiec trafił do znajdującego się na tamtejszym lotnisku im. Vaclava Havla centrum obsługowego Bella, gdzie przeprowadzono jego montaż i testy. Następnie N356TD wystartował do lotu do Czarnogóry. Za jego sterami zasiadał kpt. Darko Pavlović.

Po znalezieniu się w macierzystej przestrzeni powietrznej Bell 412EP został powitany przez trzy inne wiropłaty VVCG śmigłowce Gazelle, które towarzyszyły mu w drodze do Golubovci. Tam po lądowaniu odbyło się uroczyste powitanie, z udziałem ministra obrony Predraga Boškovića, szefa Sztabu Generalnego VCG, gen. bryg. Iliji Dakovića i dowódcy VVCG ppłka Nenad Pavlovića.

Dzięki zakupowi trzech śmigłowców, który uzgodniliśmy z kanadyjskim rządem i Bellem, nie tylko znacząco zwiększamy zdolności naszych wojsk lotniczych i sił zbrojnych, ale także całego naszego narodu, ponieważ nowe śmigłowce będą służyć nie tylko wojsku, ale także ludności cywilnej – powiedział minister Bošković.

Przekazany VVCG Bell 412EP wyposażony jest w radar meteorologiczny Honeywell RDR2000, wciągarkę Goodrich Model 42325 o udźwigu 272 kg, pływaki awaryjne i podkadłubowe zawiesie ładunkowe, pod którym można podwiesić zbiornik Bambi. Wyposażenie jego kabiny załogi, które stanowi awionika BasiX Pro, umożliwia wykonywanie lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu. Niebawem na śmigłowiec zostanie naniesiony wojskowy kamuflaż.

Dwa pozostałe Belle 412EP trafią do VVCG w październiku tego roku. Będą one używane do zadań transportowych, wsparcia sił specjalnych i marynarki wojennej oraz patrolowania wód przybrzeżnych Czarnogóry na Adriatyku, a także do niesienia pomocy ludności cywilnej i będą brały udział w akcjach gaśniczych, ratowniczych i ewakuacyjnych.

Przygotowując się do przyjęcia do służby Belli 412EP, wielu oficerów i żołnierzy VVCG przeszło już szkolenie w różnych lokalizacjach w USA i UE. Do tej pory czterech pilotów VVCG ukończyło szkolenie teoretyczne i praktyczne w Bell Training Academy w Forth Worth w Teksasie. Ppłk Nenad Pavlović i ppłk Jovan Radeta otrzymali certyfikaty uprawniające do pilotowania Bella 412EPI, a mjr Radovan Perović i kpt. Darko Pavlović mogą wykonywać loty modelami 412EP/EPI.Plany dowództwa VVCG zakładają wyszkolenie 18 pilotów, którzy będą latać Bellami 412.

Oprócz tego zorganizowano również szkolenie personelu technicznego VVCG, który zajmie się obsługą nowych śmigłowców. Jeden inżynier i dwóch mechaników przeszło szkolenie dotyczące płatowca, silnika i instalacji mechanicznych i elektrycznych w Niemczech i Czechach, a inna grupa, w tym samym składzie, została przeszkolona w zakresie awioniki w Forth Worth.

VVCG mają w swoim składzie także 13 wyprodukowanych w b. Jugosławii śmigłowców SA.341 / SA.342 Gazelle w kilku różnych wariantach, w tym wielozadaniowe SA.341G i SOKO HO-42 (SA.341H), rozpoznawcze SOKO HO-42 HERA (SA.341H), służące do ewakuacji medycznej SOKO HS-42 (SA.341H) i uderzeniowe SOKO HN-45M GAMA-2 (SA.342L) przeznaczone do zwalczania broni pancernej i pojazdów (Czarnogóra kupuje Belle 412EPI, 2017-11-07).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.