Hiszpański niszczyciel min ESPS Duero i polski okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał X. Czernicki wzięły udział w ćwiczeniach z zakresu holowania uszkodzonej jednostki.
Zgodnie ze scenariuszem wczorajszych ćwiczeń silniki niszczyciela min ESPS Duero (M35), typu Segura (ESPS Duero dołączył do SNMCMG2, 2017-01-30) uległy awarii. Okręt nie był w stanie iść o własnych siłach. Jego załoga wysłała prośbę o asystę i holowanie do okrętu dowodzenia ORP Kontradmirał X. Czernicki. Podczas ćwiczeń sprawdzono i przećwiczono obowiązujące procedury.
W czasie działań na morzu możliwa jest każda sytuacja awaryjna. Ważne jest aby nie panikować i dokładnie wiedzieć co w danym momencie należy zrobić – powiedział zastępca dowódcy ORP Czernicki, kpt. mar. Michał Bumbul. - Zimna głowa jest bardzo ważna w takich sytuacjach, ale wszystkie działania zawsze muszą być poparte wiedzą i doświadczeniem. Każdy członek załogi od dowódcy do marynarza musi doskonale wiedzieć co w danym przypadku robić – dodał.
Okręty Stałego Zespołu Przeciwminowego NATO Grupa 2 (SNMCMG2) od poniedziałku prowadzą działania na Morzu Tyrreńskim (Kolejne zadania PKW Czernicki, 2017-02-07). Pierwszego dnia przeprowadzono ćwiczenia z zakresu manewrowania w szykach, procedury łączności i zaopatrywania okrętów w paliwo i inne materiały na pełnym morzu. We wtorek rozpoczęły się działania przeciwminowe Route Survey. Sztab zaokrętowany na ORP Czernicki przygotował i nadzorował wykonywane przez ESPS Duero zadania przeszukania, lokalizacji i identyfikacji obiektów zalegających na dnie morskim.
Na podstawie informacji 8. FOW