PLL LOT powiększają flotę średniego zasięgu o 6 kolejnych samolotów wąskokadłubowych Boeing 737 MAX 8. Wszystkie mają zostać dostarczone z zakładów w Renton do końca przyszłego roku.
Na razie LOT ma 2 Boeingi 737 MAX 8 (znaki rejestracyjne SP-LVA i SP-LVB), które zostały dostarczone w grudniu 2017. Samoloty latają m.in. do Londynu, Madrytu i Larnaki. Umowa z leasingodawcą Air Lease Corporation (ALC) zakłada, że trzeci i czwarty MAX przylecą w tym miesiącu. Dostawa kolejnego zaplanowana jest w grudniu br., a ostatniego w maju 2019 (Drugi MAX dla PLL LOT, 2017-12-21).
Podpisana właśnie umowa z innym leasingodawcą – Aviation Lease and Finance Company (ALAFCO) – zakłada pozyskanie kolejnych 6 Boeingów 737 MAX 8 w formule 9-letniego leasingu operacyjnego. Samoloty będą obsługiwały połączenia średniego i krótkiego zasięgu, np. do Londynu, Astany, Wiednia, Amsterdamu, Paryża, Frankfurtu, Brukseli, Dusseldorfu, Barcelony, Moskwy, Tbilisi i Kijowa. Ich dostawy mają potrwać do końca 2019. Ostatni 737 MAX 8 wejdzie do eksploatacji we flocie LOT-u na początku 2020.
Jesteśmy jednym z pierwszych w Europie odbiorcą MAX-ów. Te samoloty dobrze sprawdzają się na naszych najpopularniejszych trasach średniego zasięgu. MAX-y są nie tylko bardziej wydajne, przez co przyczyniają się do obniżenia kosztów operacyjnych, ale też bardziej przyjazne środowisku. Silniki nowej generacji emitują znacząco niższy poziom hałasu, co zwiększa komfort pasażerów i mieszkańców okolic lotnisk – mówi Adrian Kubicki, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej LOT-u.
Nowy MAX będzie miał na pokładzie 186 lekkich foteli produkowanych w Polsce. Z tyłu foteli znają się gniazdka elektryczne i wejścia USB. Wnętrze kabiny pasażerskiej zostało zbudowane w formule Boeing Sky Interioropartej o rozwiązania zastosowane w Dreamlinerach. W kabinie znajdą się m.in. nowe ergonomiczne schowki i światła LED o zmiennym natężeniu i barwie.
Nasz narodowy przewoźnik zakłada, że te umowy zapewnią mu utrzymanie i rozwój floty w segmencie samolotów wąskokadłubowych, kiedy na początku 2020 wygasną umowy wynajmu samolotów Boeing 737-400, upłyną terminy umów wynajmu B737-800 z załogami (tzw. wet lease) od linii Blue Air, a także kiedy w połowie 2023 dobiegnie końca leasing Boeingów 737-800. Wtedy LOT będzie miał w sumie 12 samolotów 737 MAX. Strategia przewoźnika na l. 2016-2020 zakłada, że LOT będzie posiadał co najmniej 15 samolotów wąskokadłubowych, o pojemności 180-200 miejsc, do obsługi połączeń średniego zasięgu.
W połowie czerwca zaplanowana jest dostawa trzeciego z 6 zamówionych Embraerów 195. W tym samym miesiącu do floty dołączy też trzeci z zamówionych 7 Boeingów 787-9 Dreamliner. Także w czerwcu pasażerów LOT-u zabiorą na pokład w/w dwa kolejne Boeingi 737 MAX 8 i przybędą też dwa dodatkowe Bombardiery Q400, pozyskane w ramach leasingu krótkoterminowego na 6 miesięcy.