Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lądowania F-35B na HMS Queen Elizabeth

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 18 października 2018

W ubiegły weekend piloci wielozadaniowych samolotów bojowych F-35B Lightning II przeprowadzili po raz pierwszy skrócone lądowania na pokładzie lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08), typu Queen Elizabeth. Historycznego wyczynu dokonał pilot doświadczalny BAE Systems Peter Wizzer Wilson.

F-35B pilotowany przez Petera Wilsona wykonuje skrócone lądowanie na pokładzie HMS Queen Elizabeth / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Dotychczas piloci Harrierów – jedynych samolotów pionowego startu i lądowania używanych przez lotnictwo Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii) – wykonywali wyłącznie pionowe lądowania, składające się ze zniżania, fazy przejściowej i zawisu i pionowego opadania na pokład okrętu.

Lądowanie skrócone samolotu skróconego startu i pionowego lądowania, jakim jest F-35B, obejmuje zniżanie, skrócone wytrzymanie (w trakcie którego ciąg silnika zapewnia utrzymanie prędkości umożliwiającej wytworzenie siły nośnej na skrzydłach samolotu) i dobieg. Brytyjczycy są jedynymi użytkownikami F-35B, którzy stosują lądowanie skrócone. Dzięki temu masa samolotu do lądowania może być większa i nie ma potrzeby pozbywania się (zrzucania) przed lądowaniem cennego uzbrojenia i/lub paliwa.

Jestem podekscytowany i wstrząśnięty, że tego dokonałem. Pracowałem nad tym przez ostatnie 17 lat i wspaniale jest wiedzieć, że jest to identyczne z modelami i symulacjami, które robiliśmy przez lata. W symulatorach wykonałem ponad 2000 skróconych lądowań i jestem zaszczycony, że mogłem tego dokonać jako pierwszy na pokładzie HMS Queen Elizabeth – powiedział Wilson po lądowaniu.

Jednym z obserwatorów historycznego wydarzenia był inny pilot biorący udział w próbach – mjr Michael Latch Lippert z US Marine Corps (Korpusu Piechoty Morskiej). Amerykanie szczególnie uważnie obserwują ten etap prób na pokładzie brytyjskiego lotniskowca. To jeden z głównych powodów, dla których tu jesteśmy. Jest to interesujące dla całego Korpusu i uczymy się od siebie nawzajem. Będę miał zaszczyt wykonania pierwszego skróconego lądowania na amerykańskim okręcie – stwierdził mjr Lippert (Nocne loty F-35B z HMS Queen Elizabeth, 2018-10-05).




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.