W ubiegły weekend piloci wielozadaniowych samolotów bojowych F-35B Lightning II przeprowadzili po raz pierwszy skrócone lądowania na pokładzie lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08), typu Queen Elizabeth. Historycznego wyczynu dokonał pilot doświadczalny BAE Systems Peter Wizzer Wilson.
Dotychczas piloci Harrierów – jedynych samolotów pionowego startu i lądowania używanych przez lotnictwo Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii) – wykonywali wyłącznie pionowe lądowania, składające się ze zniżania, fazy przejściowej i zawisu i pionowego opadania na pokład okrętu.
Lądowanie skrócone samolotu skróconego startu i pionowego lądowania, jakim jest F-35B, obejmuje zniżanie, skrócone wytrzymanie (w trakcie którego ciąg silnika zapewnia utrzymanie prędkości umożliwiającej wytworzenie siły nośnej na skrzydłach samolotu) i dobieg. Brytyjczycy są jedynymi użytkownikami F-35B, którzy stosują lądowanie skrócone. Dzięki temu masa samolotu do lądowania może być większa i nie ma potrzeby pozbywania się (zrzucania) przed lądowaniem cennego uzbrojenia i/lub paliwa.
Jestem podekscytowany i wstrząśnięty, że tego dokonałem. Pracowałem nad tym przez ostatnie 17 lat i wspaniale jest wiedzieć, że jest to identyczne z modelami i symulacjami, które robiliśmy przez lata. W symulatorach wykonałem ponad 2000 skróconych lądowań i jestem zaszczycony, że mogłem tego dokonać jako pierwszy na pokładzie HMS Queen Elizabeth – powiedział Wilson po lądowaniu.
Jednym z obserwatorów historycznego wydarzenia był inny pilot biorący udział w próbach – mjr Michael Latch Lippert z US Marine Corps (Korpusu Piechoty Morskiej). Amerykanie szczególnie uważnie obserwują ten etap prób na pokładzie brytyjskiego lotniskowca. To jeden z głównych powodów, dla których tu jesteśmy. Jest to interesujące dla całego Korpusu i uczymy się od siebie nawzajem. Będę miał zaszczyt wykonania pierwszego skróconego lądowania na amerykańskim okręcie – stwierdził mjr Lippert (Nocne loty F-35B z HMS Queen Elizabeth, 2018-10-05).