Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Meksyk rezygnuje z mega-lotniska

Lotnictwo cywilne, 31 października 2018

W dniach 25-28 października w Meksyku odbyło się referendum na temat kontynuowania budowy New Mexico City International Airport (Nuevo Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México, NAICM), który miałby zastąpić obecnie funkcjonujący Mexico City International Airport (Benito Juárez Aeropuerto Internacional). 70% jego uczestników zagłosowało przeciw. Co prawda w referendum wziął udział zaledwie milion mieszkańców (1 na 90 uprawnionych), ale jest ono wiążące. Prezydent elekt Meksyku, López Obrador, który obejmie urząd 1 grudnia 2018, ogłosił więc zakończenie budowy, której sprzeciwiał się w kampanii wyborczej. Według niego, za rezygnacją przemawiają jej rosnące koszty, problemy ekologiczne i podejrzenia o korupcję.

Projekt Foster i Romero został wybrany w konkursie w 2014. Lekka struktura siatki tworzy ściany i dach terminala o powierzchni 555 000 m2, który miał obsługiwać 6 pasów startowych. Dach ze szkła i stali ma kształt przypominający literę X, jako odniesienie do takiej litery w nazwie kraju. Sklepiona forma nawiązuje do tradycyjnej meksykańskiej architektury i symboliki.

Foster + Partners ma bogate doświadczenie w projektowaniu portów lotniczych. Według ich projektów zbudowano lotniska w Londynie, Hongkongu, Pekinie, Ammanie i Kuwejcie / Rysunek: Foster i Romero

Budowę NAICM zapoczątkował w 2015 poprzedni prezydent, Enrique Peña Nieto. Zaprojektowała go brytyjska Foster + Partners we współpracy z meksykańskim studiem Fernando Romero Enterprise (FR-EE). Koszt budowy wyliczono na 13,3 mld USD. Z tej kwoty 60% miał pokryć budżet, a reszta miała pochodzić z pożyczek bankowych i obligacji. W pierwszej fazie budowy, do 2020, miał powstać terminal przeznaczony do obsługi 68 mln pasażerów rocznie.

Co ciekawe, oszczędności z przerwania inwestycji mogą okazać się niewielkie z powodu jej znacznego zaawansowania (ponad jedna trzecia) i wysokich kosztów likwidacji istniejących konstrukcji (w tym kar umownych dla wykonawców). Alternatywą może być wykorzystanie powstałych już struktur jako bliżej niesprecyzowanego ośrodka sportowego i ekologicznego. Miałaby temu sprzyjać lokalizacja na części suchego koryta jeziora (w Texcoco, na północny wschód od miasta Meksyk), która nota bene powodowała wiele problemów z budową. W pobliżu znajduje się jezioro Nabor Carrillo, gdzie znajduje schronienie wiele ptaków wędrownych.

López Obrador proponuje też, by rozbudować dotychczas istniejący port Mexico City. Można by do tego wykorzystać pobliską bazę wojskową Santa Lucia. Miałoby na to wystarczyć 3,5 mld USD. Z tym pomysłem nie zgadzają się jednak eksperci, zwracając uwagę na ewentualne krzyżowanie się ścieżek podejścia obu lotnisk i ich znaczną odległość od siebie (blisko 50 km). Obecnie Aeropuerto Internacional Benito Juárez obsługuje ok. 40 mln pasażerów rocznie (Aeromexico odebrały 1100. E-Jeta, 2014-12-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.