Serbskie Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana (RV i PVO, wojska lotnicze i obrony powietrznej) rozpoczęły szkolenie z użyciem samolotów V-54 Lasta. Trafiły one do służby pod koniec grudnia 2017, po sześciu latach prób.
Przywilej udziału w historycznym kursie otrzymało pięciu kadetów ze 140. klasy Akademii Wojskowej Republiki Serbii. Pierwsze loty z użyciem V-54 zostały wykonane 6 listopada, na terenie bazy lotniczej Batajnica.
W skład 252. eskadry szkolnej RV i PVO, stacjonującej w Batajnicy, wchodzi 14 V-54. Jednak lokalne media sugerują, że tylko 6 z nich jest zdatnych do lotu, a pozostałe są uziemione z nieznanych powodów.
Wejście do służby V-54 oznacza gruntowną modernizację procesu szkolenia pilotów RV i PVO, który do tej pory opierał się wyłącznie na przestarzałych tłokowych Utva 75, używanych także przez wojska lotnicze innych krajów byłej Jugosławii. RV i PVO są ich ostatnim użytkownikiem, jednak najprawdopodobniej już w 2019 samoloty tego typu zostaną wycofane z eksploatacji (Lasta 95 wreszcie w służbie RV i PVO, 2018-01-05).
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego