Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana (RV i PVO, wojska lotnicze i obrony powietrznej) oficjalnie przyjęły do służby samoloty szkolne Utva Lasta 95 pod koniec grudnia 2017, po sześciu latach ich testowania.
Projekt samolotu tłokowego, przeznaczonego do szkolenia selekcyjnego i podstawowego i zadań uderzeniowych Utva Lasta (Jaskółka) 95, został opracowany w b. Jugosławii, a jego pierwszy lot odbył się 2 września 1985. Przedsięwzięcie zostało wstrzymane na początku lat 1990. Wznowiono je dopiero w 2006, po 15 latach zapaści i oczekiwania na zagranicznego inwestora. Pierwszy prototyp Lasta 95, oznaczony jako P1, wystartował do lotu 5 lutego 2009. W latach 2009-2011 wojska lotnicze tego kraju odebrały 20 samolotów Lasta 95N, noszących nry takt. YI160-YI179 (Pierwsze Lasta 95 dla Iraku, 2010-08-06).
Drugi prototyp P2 odbył lot 31 maja 2011 i stał się standardem wersji V-54 dla RV i PVO. Ostatecznie wyprodukowano 17 samolotów (2 prototypy i 15 seryjnych, noszących nry 54201-54215) do szkolenia pilotów Vazduhoplovstva i protivvazdušnej odbrany (VPO, wojsk lotniczych i obrony powietrznej Serbii). Pierwszy V-54 został dostarczony do bazy lotniczej Batajnica w połowie października 2011. Jednak oficjalne wprowadzenie tego typu do służby zostało spowolnione przez katastrofę samolotu 54201, która zdarzyła się 26 września 2012. W jej efekcie cała flota V-54 została uziemiona do maja 2013.
Oficjalnie w skład 252. eskadry szkolnej RV i PVO, stacjonującej w bazie lotniczej Batajnica, wchodzi 14 V-54. Jednak lokalne media sugerują, że tylko 6 z nich jest zdatnych do lotu, a pozostałe są uziemione z nieznanych powodów (Bezbronna Serbia, 2014-06-05).
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego