Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przetarg na obsługę bułgarskiego An-30

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 09 stycznia 2019

Bułgarskie Ministerstwo Obrony ogłosiło 19 grudnia przetarg publiczny mający na celu przywrócenie zdatności do lotu jedynego używanego przez Wojennowzdusznite Siły (wojska lotnicze) samolotu obserwacyjnego i transportowego Antonow An-30 (nr ser. 0802, nr takt. 055). Był on używany m. in. do lotów wykonywanych na mocy  Traktatu o otwartych przestworzach (ang. Treaty on Open Skies) podpisanego w 1992 przez 27 państw członkowskich NATO i b. Układu Warszawskiego, w celu ułatwienia kontroli wypełniania istniejących lub przyszłych porozumień dotyczących kontroli zbrojeń (Tu-214ON certyfikowany, 2018-09-26, Inspektorzy Open Skies nad Rosją i Białorusią, 2012-08-06, Open Skies nad Polską i Litwą, 2012-04-15).

Jedyny bułgarski An-30 został wyprodukowany 28 sierpnia 1975 / Zdjęcie: MO Bułgarii

Przetarg o szacowanej wartości 5 mln lewa (11 mln zł) netto dotyczy przeglądu naprawczego płatowca, dwóch silników Iwczenko AI-24WT, pomocniczego zespołu napędowego (APU) RU19A-300 i śmigieł AW-72T serii 02A. Zwycięzca konkursu powinien także dostarczyć części zamienne i materiały eksploatacyjne i zabudować nowy rejestratora danych lotu, wymienić automatyczny układ lądowania SP-50 na nowy sprzęt nawigacyjny VOR/ILS/ DME i zabudować nowy układ antykolizyjny.

Zgodnie z dokumentacją przetargową, po przejściu przeglądu naprawczego An-30 powinien być zdolny do lotu przez co najmniej 7 lat lub 4000 h lotu lub 4000 cykli startów i lądowań, cokolwiek nastąpi jako pierwsze.  Wojsko wymaga również utrzymanie zdatności do lotu przez 7 lat lub 3000 h lotu dla silników, 10 lat lub 1500 h lotu dla APU oraz 7 lat lub 2 000 h lotu dla śmigieł, cokolwiek nastąpi jako pierwsze.  

Bułgaria wymaga również, aby An-30 i jego wymienione komponenty zostały objęte gwarancją wynoszącą 100 h lotu lub 12 miesięcy, cokolwiek nastąpi jako pierwsze, a obsługa techniczna samolotu ma być według stanu.Termin składania ofert upływa 28 stycznia, a wszystkie prace powinny zostać zakończone w ciągu 12 miesięcy od wyboru zwycięskiej oferty.

Jedyny bułgarski An-30 został wyprodukowany 28 sierpnia 1975 i przeszedł ostatni przegląd naprawczy 23 marca 2006. Samolot wylatał do tej pory 10 915 h  i wykonał 11 690 startów i lądowań, w tym 2331 h lotu i 3 984 starty i lądowania od czasu ostatniego przeglądu naprawczego, po którym zagwarantowano jego trwałość użytkową wynosząca 4000 h lotu i 4000 cykli startów i lądowań.

Według niepotwierdzonych informacji wojsko chce, aby An-30 powrócił do służby pod koniec bieżącego lub (co jest bardziej realne) na początku przyszłego roku. Samolot jest przydzielony do 16. Grupy Transportowej WWS, która operuje z bazy lotniczej Sofia-Wrażdebna.

Na podstawie informacji Igora Božinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.