Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kontrakt na Rafale F4

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 14 stycznia 2019

Dzisiaj w zakładach w Mérignac prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation Eric Trappier, otrzymał dziś od szefowej francuskiego resortu obrony Florence Parly kontrakt na prace rozwojowego wielozadaniowego samolotu bojowego Rafale F4. Według nieoficjalnych informacji jego wartość to ok. 2 mld euro (ok. 8,6 mld zł).

Minister obrony narodowej Francji Florence Parly i prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation Eric Trappier podczas konferencji dotyczącej przyznania kontraktu na Rafale F4. W tle widoczny jest jeden z samolotów przeznaczonych dla wojsk lotniczych Kataru / Zdjęcie: Dassault Aviation

Standard F4 jest częścią ciągłego procesu udoskonalania Rafale zgodnie z postępem technologicznym i informacjami zwrotnymi dotyczącymi doświadczenia operacyjnego. Pierwsze samoloty tego typu dostarczone były Aéronautique navale (lotnictwu marynarki wojennej) w standardzie F1. Rafale F2, używane także przez Armee de l’Air (wojska lotnicze Francji) są przeznaczone do zwalczania celów powietrznych i powierzchniowych. W połowie grudnia 2018 Flotille 11F (11. eskadra lotnictwa morskiego) Aéronautique navale odebrała pierwszy samolot zmodernizowany do standardu F3-R.

Jak podaje producent, Rafale F4 zostanie przystosowany do działań sieciocentrycznych dzięki zabudowaniu nowych urządzeń łączności satelitarnej i łącza informacyjnego, komputerów i radiostacji programowalnej oraz zmodernizowanych urządzeń optoelektronicznych, układów samoobrony, radiolokatora RBE2, wskaźnika przeziernego i zasobnika celowniczego TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System). Samoloty będą mogły przenosić kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze Mica NG i 1000-kg bomby AASM oraz nowe wersje pocisków ASMP-A i SCALP (Czy europejskie odstraszanie nuklearne ma przyszłość? , 2018-11-19).

W ramach kontraktu opracowany zostanie także nowy system diagnostyczno-obsługowy, oparty na sztucznej inteligencji i zdolności do przetwarzania i analizy dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorów danych. Silnik M88 otrzyma nowy układ sterowania.

Niektóre z w/w urządzeń i funkcji mają być dostępne od 2022. Walidacja standardu F4 jest planowana na 2024. Jak poinformowała minister Parly w wywiadzie dla dziennika Sud-Ouest, do 2024 wojsko odbierze łącznie 28 Rafale F3-R, a trzy samoloty w tym standardzie zostały przekazane przed końcem ub. r. Natomiast w 2023 Paryż planuje zamówienie 30 Rafale F4, które zostaną dostarczone w l. 2027-2030. Równolegle Dassault będzie modernizował do standardu F4 wszystkie samoloty tego typu, używane przez rodzime siły zbrojne (Rafale F3R gotowy do służby, 2018-11-09).

Obecnie Aéronautique navale i Armee de l’Air mają na stanie 152 Rafale B/C/M, ze 180 zamówionych. Wylatały one łącznie niemal 270 tys. h, z tego 40 tys. h podczas działań bojowych w Afganistanie, Libii, Mali, Iraku i Syrii. Kolejnych 96 Rafale zostało zamówionych przez Egipt, Katar i Indie (Rafale będą chronić start Sojuza, 2018-12-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.