Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Transatlantycki rekord TBM 930

Lotnictwo cywilne, 13 marca 2019

Dwaj piloci – Dierk Reuter i Phil Bozek – ustanowili nowy rekord prędkości przelotu z Nowego Jorku do Paryża, lecąc na pokładzie turbośmigłowego samolotu dyspozycyjnego Daher TBM 930, należącego do pierwszego z nich.

Dierk Reuter i Phil Bozek po lądowaniu na lotnisku Le Bourget po rekordowym przelocie nad Atlantykiem / Zdjęcie: Daher

58-letni Reuter jest finansistą i obecnie lata swoim TBM 930, po prawie 10 latach posiadania TBM 850. Wylatał łącznie 4500 h, z czego połowę w kabinie TBM – w ich trakcie m.in. odwiedził Antarktydę w grudniu ub.r. 31-letni Bozek jest przedsiębiorcą i inwestorem na rynku nieruchomości, a zarazem najmłodszym właścicielem samolotu TBM. Bozek wylatał prawie 3400 h (w tym 800 h w TBM 900) i jest zapalonym pilotem, który często lata na pokazach, korzystając z własnej kolekcji zabytkowych samolotów (TBM nad Antarktydą, 2019-01-25).

Planowanie próby pobicia rekordu prędkości zajęło załodze rok i obejmowało takie elementy, jak prognozowanie pogody nad Atlantykiem, określenie trasy w korytarzach komercyjnego ruchu lotniczego i aspekty techniczne.

366 dni temu, kiedy po raz pierwszy dyskutowaliśmy z zespołem Dahera o możliwości próbowania pobicia rekordu prędkości, zasugerowano, że możemy zacząć od pobicia rekordu prędkości przelotu nad Atlantykiem. Po szczegółowej analizie stwierdziliśmy, że możemy pobić obecny rekord dla samolotów TBM – wyjaśnił Reuter.

Analiza pogody została ułatwiona dzięki zastosowaniu niestandardowego oprogramowania stworzonego przez Reutera, które zapewniło dobre oszacowanie korzystnych wiatrów. Jego TBM 930 został wyposażony w wykonany na zamówienie zbiornik paliwa o pojemności 1136 l, co zapewniło zwiększenie całkowitej zużywalnej ilości paliwa w samolocie do 2272 l, umożliwiając wykonywanie lotów trwających ponad 10 h.

Dodatkowe paliwo spowodowało zwiększenie masy TBM 930 do 4173 kg, co wymagało zgody Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa. Zezwolenie FAA zostało wydana dosłownie na kilka dni przed lotem. Dodatkowo silny mróz panujący w rejonie Nowego Jorku spowodował opóźnienie startu o dwie godziny – konieczne było odlodzenie całego samolotu.

TBM 930 wystartował o północy 8 marca (czasu lokalnego) z lotniska Westchester County, leżącego na północ od Nowego Jorku. Podczas przelotu nad Północnym Atlantykiem Reuter i Bozek korzystali z pomocy kanadyjskiego dostawcy usług nawigacyjnych NavCanada oraz francuskiej Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego (DGAC) i jej służb nawigacyjnych, aby móc lecieć po najdogodniejszej trasie. Ponadto ich TBM 930 został wyposażony w urządzenia łączności satelitarnej i śledzenia za pomocą Iridium GO!, co zapewniło stały kontakt z transoceanicznymi centrami kierowania.

Po 8 h i 38 min (9 marca o 14:38 czasu miejscowego) TBM 930 wylądował na słynnym Le Bourget w stolicy Francji, lecąc ze średnią prędkością 674 km/h i ustanawiając w ten sposób nowy rekord przelotu w kategorii C1e (samolot turbośmigłowy o maksymalnej masie startowej do 6000 kg). W trakcie lotu samolot zużył 1968 l paliwa – w jego zbiornikach pozostała jeszcze rezerwa umożliwiająca skierowanie się na lotnisko alternatywne. Poprzedni rekord wynosił 602 km/h i został ustanowiony przez słynnego Chucka Yeagera w 1985.

Po napotkaniu umiarkowanych wiatrów od czoła podczas pierwszego etapu lotu, trafiliśmy później na bardzo korzystne wiatry od ogona, które rozpędziły nas do zadziwiającej prędkości względem ziemi wynoszącej 848 km/h – dodał Bozek.

Jesteście prawdziwymi pionierami. Dzięki duchowi prawdziwych pionierów lotnictwa i intensywnym przygotowaniom zademonstrowaliście możliwości naszego samolotu TBM – i pobiliście poprzedni rekord o prawie godzinę. Co za wyczyn! – podkreślił dyrektor generalny Dahera Didier Kayat, który przywitał załogę rekordowego TBM 930 na paryskim lotnisku (TBM 940 – nowy samolot Dahera , 2019-03-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.