Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy zmodernizowany grecki P-3B

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Przemysł lotniczy, 20 maja 2019

17 maja w bazie lotniczej Tanagra odbyła się ceremonia przekazania Polemiko Naftiko (greckiej marynarki wojennej) pierwszego zmodernizowanego przez Hellenic Aerospace Industry (HAI) morskiego samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3B Orion.

Do 2023 grecka marynarka wojenna ma dysponować 4 Orionami zmodernizowanymi do standardu P-3HN / Zdjęcie: MO Grecji  

W uroczystości wzięli udział minister Obrony Narodowej Evangelos Apostolakis i jego zatępca Panagiotis Rigas, Ambasador Stanów Zjednoczonych Ameryki Geoffrey R. Pyatt, szef sztabu generalnego Polemiko Naftiko wiceadmirał Nikolaos Tsounis, wiceprezes Lockheed Martina Denis Plessas i inni zaproszeni goście.

Zapoczątkowany w lipcu 2016 projekt, którego wartość to 260 mln USD, polega na modernizacji 4 greckich Orionów do standardu P-3HN. Samoloty otrzymają nowe skrzydła i usterzenia, wyprodukowane przez rodzimy przemysł urządzenia służące do zarządzania misją oraz nową awionikę glass cockpit. Trwałość użytkowa struktury zostanie wydłużona o 15 000 godzin lotu i 25 lat. Prace mają zostać zakończone do grudnia 2023.

Samolot przekazany marynarce, noszący nr takt. 744 (nr ser. 5187/152747), wykonał pierwszy lot 8 maja w bazie lotniczej Tanagra, gdzie także znajdują się zakłady HAI. Oblot planowano początkowo na marzec br., jednak został opóźniony, najprawdopodobniej ze względu na nieszczelności zbiorników paliwa, wykryte we wrześniu 2018, których naprawa zajęła cztery miesiące. Mimo, że na razie nie zabudowano w nim wszystkich elementów docelowego wyposażenia, pierwszy zmodernizowany Orion powinien prawdopodobnie już niedługo rozpocząć służbę, monitorując działania tureckich okrętów na Morzu Egejskim i Morzu Śródziemnym.

Przywrócenie greckiego P-3B do służby nastąpiło 14 miesięcy po utworzeniu w bazie lotniczej Elefsis Diikisi Aeroporias Naftikou (DAN, Dowództwa Lotnictwa Marynarki Wojennej). DAN powstało w wyniku połączenia Dioíkisi Elikoptéron Naftikoú (DEN, Dowództwa Śmigłowców Morskich) i podporządkowanej Polemikí Aeroporía (wojskom lotniczym) 353 Moíra Naftikís Synergasías (MNAS, eskadry współpracy z Marynarką Wojenną MNAS), wykonującą zadania operacyjne na rzecz obydwu rodzajów sił zbrojnych.

W l. 1995–1997 Grecja odebrała 10 Orionów z nadwyżek US Navy: 4 P-3A (n-ry ser. 5079/151366, 5102/151389, 5151/152181 i 5153/152183) służące do szkolenia naziemnego personelu technicznego i 6 P-3B (n-ry ser. 5184/152744, 5187/152747, 5212/153415, 5221/153424, 5224/153427 i 5238/153441) do działań bojowych. Ostatni lot operacyjny P-3B wchodzącego w skład 353 MNAS został wykonany 22 września 2009.

Obecnie lotnictwo Polemiko Naftiko dysponuje wyłącznie śmigłowcami – 11 Sikorsky S-70B/B-6 Aegean Hawk i 7 Agusta Bell AB-212, przeznaczonymi do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, obserwacji, poszukiwań i ratownictwa, ewakuacji medycznej, zaopatrzenia i wsparcia działań specjalnych. Wraz ze zbliżającym się końcem okresu eksploatacji AB-212, Grecja poważnie rozważa zakup 4 MH-60R, które zastąpiłyby je w służbie.

Rozwój greckiego lotnictwa morskiego jest koniecznością dla Aten, które przez dziesięciolecia spierają się z Turcją o przebieg granic, a zwłaszcza status 152 greckich wysp i wysepek na Morzu Egejskim. Przywrócenie do służby Orionów i ewentualne nabycie MH-60R jest aktem odstraszania przed możliwością tureckiego desantu, a także narzędziem umożliwiającym monitorowanie planów Ankary, dotyczących rozpoczęcia odwiertów w poszukiwaniu zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego w wyłącznej strefie ekonomicznej Cypru (Grecka modernizacja, 2014-07-18).

Na podstawie informacji Igora Božinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.