Wczoraj, 10 czerwca, w Linköping oblatano trzeci prototyp szwedzkiego wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E. Samolot oznaczony numerem taktycznym 39-10, wykonał 57-minutowy lot. Za sterami samolotu zasiadał pilot doświadczalny Jakob Hogberg.
Gripen E 39-10, wraz z oblatanym w listopadzie 2018 samolotem noszącym nr 39-9, posłuży do prób urządzeń walki elektronicznej, łącza informacyjnego Link 16 i radiolokatora z anteną fazowaną Leonardo ES-05 Raven. Saab zamierza mieć przed końcem tego roku 8 Gripenów E zdatnych do lotu, w tym cztery samoloty seryjne, których montaż końcowy jest realizowany w zakładach w Linköping.
Niebawem wznowić ma loty dwumiejscowy tzw. Gripen Demo (39-7), którego tylna kabina zostanie przekształcona w latający symulator. Niedawno zabudowano w niej nowy pojedynczy kolorowy dotykowy wskaźnik wielofunkcyjny wysokiej rozdzielczości o wymiarach 483 x 203 mm. Prezentowane na nim będą wszystkie informacje pilotażowo-nawigacyjne i taktyczne (z wyposażenia pokładowego i źródeł zewnętrznych).
Seryjne Gripeny E trafią do wojsk lotniczych Szwecji i Brazylii. Niedawno francuskie media poinformowały, że resort obrony Kraju Kawy podpisał kontrakt z MBDA, wartości ok. 200 mln euro, na dostawę 100 kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor (Bolsonaro tnie program Gripena NG, 2019-05-17).