Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmarł Roger Béteille

Ludzie, Pożegnania, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 26 czerwca 2019

Roger Béteille, który nie tylko stworzył pierwszy samolot komunikacyjny Airbusa – A300B – ale także Airbus Industrie, zmarł 14 czerwca w wieku 97 lat. Urodzony w Aveyron we Francji Roger Béteille studiował w Supaéro w Tuluzie, zanim dołączył do francuskiej SNCASE, która w 1943 stała się Sud Aviation. Otrzymał licencję pilota w 1945, stając się następnie inżynierem prób w locie w 1952. Był członkiem zespołu prób w locie podczas pierwszego lotu Caravelle.

/ Zdjęcie: Airbus

W lipcu 1967 narodził się pomysł opracowania nowego 300-miejscowego dwusilnikowego samolotu szerokokadłubowego, a Roger Béteille został mianowany głównym inżynierem programu A300 w Sud Aviation. Wkrótce stało się jasne, że pierwsi klienci – Air France i Lufthansa – chcą wprowadzić na rynek mniejszy produkt. Tak więc na początku 1968 Béteille zaczął pracować w tajemnicy nad projektem, który stał się A300B, 250-osobowym samolotem z ładownią wystarczająco szeroką, aby pomieścić dwa standardowe kontenery obok siebie. Zaprojektowany przez niego innowacyjny przekrój kadłuba jest nadal stosowany w A330.

Znany jako człowiek w białym krawacie Béteille, wraz z pierwszym dyrektorem przemysłowym Airbusa, Felixem Krachtem, opracowali podział prac, który stanowi podstawę europejskiego systemu produkcyjnego Airbusa i nadal definiuje koncern z Tulzuy. Chciałem wykorzystać wszystkie dostępne talenty i możliwości do maksimum, nie martwiąc się o kolor flagi ani o język, w jakim mówiono – powiedział wówczas. Rozszerzył to podejście, tworząc wielonarodowy zespół zajmujący się próbami.

Projekt A300B został formalnie rozpoczęty w 1969. Kiedy w 1970 utworzono grupę interesów ekonomicznych Airbus Industrie, Roger Béteille, wówczas wiceprezes ds. technicznych, naciskał, aby jego siedziba znajdowała się blisko linii montażu końcowego w Tuluzie, dzięki czemu potencjalni klienci mogli zobaczyć konstruowanie i produkcję samolotów.

Zanim A300B wykonał pierwszy lot 28 października 1972 , Béteille dokładnie zrozumiał potrzeby linii lotniczych, co dobrze wykorzystał podczas trwającej dekadę kampanii pozyskiwania klientów. Pomimo chudych lat, które nastąpiły po kryzysie naftowym OPEC, jego wysiłki zostały ukoronowane w 1977 zdobyciem pierwszego amerykańskiej klienta A300 – Eastern Airlines. Linie te były kierowane przez byłego dowódcę Apollo 8, Franka Bormana, z którym Roger Béteille nawiązał bliskie relacje.

Od samego początku Béteille chciał skonstruować rodzinę samolotów. Byłem przekonany, że Airbus nigdy nie wystartuje z jednym samolotem. Potencjalni klienci będą się zastanawiać, czy nadal będziemy istnieć za dziesięć czy 20 lat – wyjaśnił.

Jego marzenie spełniło się w marcu 1984, pod koniec kariery, kiedy udało mu się oficjalnie rozpocząć program A320. Béteille odegrał kluczową rolę w opracowaniu jego układu sterowania lotem fly-by-wire i szerszego kadłuba, które były kluczem do ogromnego sukcesu komercyjnego. Układ fly-by-wire umożliwił także rozpoczęcie projektowania wspólnego wyposażenia kabiny załogi i jednolitego programu szkolenia pilotów samolotów Airbusa.

W 1985 Roger Béteille odszedł na emeryturę jako prezes Airbus Industrie. W uznaniu zasług w 2012 jego imieniem nazwano linię montażu końcowego samolotów rodziny A350 w zakładach w Tuluzie (Airbus oferuje A321XLR, 2019-06-17, Pierwszy A350 dla JAL, 2019-06-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.