W Linköping oblatano pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy F-39 (Gripen E) przeznaczony dla Força Aérea Brasileira (wojsk lotniczych Brazylii). Samolot oznaczony numerem taktycznym 4100 (nr ser. 39-6001) wystartował o 14:41 czasu lokalnego. Za jego sterami samolotu zasiadał pilot doświadczalny Richard Ljungberg.
Lot trwał 65 minut i obejmował weryfikację podstawowych właściwości pilotażowych, na różnej wysokości i przy różnej prędkości. Głównym celem oblotu było sprawdzenie, czy zachowanie F-39 było zgodne z przewidywaniami.
To świadectwo doskonałego partnerstwa między Szwecją a Brazylią. Niecałe pięć lat po podpisaniu umowy pierwszy brazylijski Gripen wykonał pierwszy lot – skomentował prezes i dyrektor generalny Saaba Håkan Buskhe.
Gripen 39-6001 jest pierwszym brazylijskim samolotem seryjnym i będzie używany we wspólnym programie prób w locie do badań wyposażenia i uzbrojenia. Główne różnice w porównaniu z poprzednimi samolotami testowymi polegają na zabudowaniu nowego wyposażenia kabiny załogi, obejmującego pojedynczy kolorowy dotykowy wskaźnik wielofunkcyjny wysokiej rozdzielczości o wymiarach 483 x 203 mm, na którym prezentowane są wszystkie informacje pilotażowo-nawigacyjne i taktyczne z wyposażenia pokładowego i źródeł zewnętrznych. (Producentem urządzenia jest brazylijska spółka AEL Sistemas.)
F-39 otrzymał również dwoma mniejsze wyświetlacze i nowym wyświetlacz przezierny (HUD). Kolejną istotną różnicą jest zmodyfikowany układ sterowania lotem ze zaktualizowanym oprogramowaniem.
Dla mnie, jako pilota, ogromnym zaszczytem było oblatanie pierwszego brazylijskiego Gripena E, ponieważ wiem, ile to oznacza dla brazylijskich wojsk lotniczych i naszych brazylijskich partnerów. Lot był płynny, a samolot zachowywał się tak, jak widzieliśmy na stanowiskach i w symulatorach. Po raz pierwszy lataliśmy z nowym wyświetlaczem i cieszę się, że nasze oczekiwania zostały potwierdzone – powiedział po locie Richard Ljungberg (Pierwszy Gripen dla Brazylii, 2019-08-20, Oblot trzeciego Gripena E, 2019-06-11).