Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LOTAMS otrzymuje certyfikat PART 21J

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 18 listopada 2019

27 sierpnia 2019 Dział Projektowo-Konstrukcyjny LOTAMS został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) jako Zatwierdzona Organizacja Projektująca Part 21J i jest jedyną, której certyfikat EASA umożliwia projektowanie i certyfikowanie modyfikacji i napraw wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich.

Uzyskany przez LOTAMS certyfikat PART 21J umożliwia przygotowywanie szat graficznych samolotów oraz drobnych modyfikacji i napraw elementów wyposażenia wnętrz / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Proces certyfikacji był trudny i wymagający ze względu na wysokie wymogi stawiane przez EASA Organizacjom Projektującym takim jak nasza. Kluczem do sukcesu okazało się odpowiedni dobór i przygotowanie personelu naszej Organizacji. Związane z tym były kilkunastomiesięczne praktyki w różnych obszarach Spółki związanych z obsługą techniczną samolotów i elementów wyposażenia ich wnętrz oraz w malarni. Przeprowadzono również szkolenia teoretyczne z zakresu znajomości przepisów i wymagań certyfikacyjnych oraz liczne ćwiczenia praktyczne, mające na celu przetestowanie zdobytej wiedzy. Do prac projektowo-konstrukcyjnych Spółka zakupiła jeden z najlepszych dostępnych obecnie na rynku programów komputerowego wsparcia projektowania wraz z odpowiednim wyposażeniem informatycznym. Wszystko to pozwoliło Organizacji Projektującej w LOTAMS zdobyć certyfikat EASA, zaś w przyszłości umożliwi przygotowywanie projektów modyfikacji i napraw, które będą dopasowane do wymagań naszych klientów. Chcielibyśmy odznaczać się najwyższą jakością naszych modyfikacji  i napraw – powiedział Krzysztof Buczko, Kierownik Nominowany Organizacji Projektującej Part 21J w LOTAMS.

Dzięki wdrożeniu systemu komputerowego wsparcia projektowania LOTAMS jest w stanie przygotować rysunki malowań samolotów dowolnego typu o poziomie dokładności niemal pięciokrotnie wyższym od rysunków oferowanych przez konkurencję. Wizualizacje możliwe do wykonania przy wykorzystaniu systemu używanego przez LOTAMS pozwalają na lepsze zaprezentowanie klientowi spodziewanych efektów malowania oraz na wykonanie precyzyjnych szablonów pozwalających na przyspieszenie procesu malowania (LOTAMS przedłuża umowę z KLM Cityhopper , 2019-11-14).

Największym wyzwaniem związanym z certyfikacją było uzyskanie zatwierdzenia EASA dla personelu poświadczającego. Od samego początku projektu spółka planowała użycie własnego personelu, co jest jedynym rozwiązaniem umożliwiającym pełną kontrolę jakości, terminowości i kosztów projektów przygotowanych przez Organizację Part 21J. Realizacja tego celu oznaczała konieczność zademonstrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu certyfikacji elementów wyposażenia wnętrz podczas ćwiczeń praktycznych oraz przeprowadzonego przez eksperta zewnętrznego wielogodzinnego egzaminu. Zwieńczeniem tego procesu była kilkugodzinna rozmowa kwalifikacyjna z ekspertem EASA.

Wymagania certyfikacyjne dotyczące wyposażenia wnętrz samolotów pasażerskich są znacznie bardziej restrykcyjne niż te dotyczące np. małych samolotów turystycznych – wspólnych wymagań dla tych typów samolotów jest tylko ok. 30%, głównie ze względu na wielkość, a co za tym idzie, liczbę przewożonych osób. Wymagania certyfikacyjne dotyczące wyposażenia wnętrz samolotów pasażerskich obejmują sprawy związane np. z odpornością elementów wyposażenia wnętrz na pożar, odpornością tego wyposażenia na skutki zderzenia z ziemią oraz wymagania dotyczące zapewnienia szybkiej ewakuacji osób na pokładzie.

Uzyskany przez LOTAMS certyfikat PART 21J umożliwia przygotowywanie szat graficznych samolotów oraz drobnych modyfikacji i napraw elementów wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich, kabin załogi i bagażników, takich jak wymiana elementów tekstylnych (np. dywanów, wykładzin podłogowych, pokrowców foteli, kotar) czy wymiana lub dodawanie nalepek informacyjnych naniesionych na elementach wyposażenia wnętrza. LOTAMS będzie oferować m.in. projektowanie nowych malowań lub malowań na biało (zwykle wymaganych na koniec leasingu samolotu); naklejanie elementów dekoracyjnych wykonanych z folii samoprzylepnych, wymianę znaków rejestracyjnych czy projektowanie napisów eksploatacyjnych (np. dodanie nowych napisów lub oznaczeń, wymiana obecnych napisów malowanych na nalepki, przygotowanie napisów dwujęzycznych, itp.).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.