Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

USAF poszukują następcy E-4B

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 06 grudnia 2019

US Air Force rozpoczęły poszukiwanie nowego samolotu, będącego lotniczym stanowiskiem dowodzenia. Konstrukcja o nazwie Survivable Airborne Operations Center Weapon System (SAOC WS) ma zastąpić Boeinga E-4B. Podobnie jak poprzednik, SAOC WS ma być mobilnym centrum dowodzenia siłami zbrojnymi USA po zniszczeniu naziem­nych punktów dowodzenia.

Jednym z najbardziej prawdopodobnych kandydatów na następcę E-4B (na zdjęciu) jest samolot na bazie Boeinga 747-8 / Zdjęcie: US Air Force

US Air Force mają na stanie 4 E-4B. Każdy z nich wyposażony jest w 13 niezależnych ze­stawów kodowanej łączności satelitarnej i radiowej, pracujących w różnych zakresach fal. Do łączności na falach superdługich służy przewód an­tenowy długości ok. 8 km, wysuwany z tylnej części kadłuba. Na górnej części kadłuba umieszczono charakterystyczną owiewkę mieszczącą urządzenia łączności satelitarnej. E-4B nie zo­stał wyposażony w GPS, ponieważ sys­tem ten nie może być używany podczas konfliktu jądrowego (silne ła­dunki w jonosferze, zniekształcające przekaz satelitarny, zakłócenia wywołane impulsami elektromagnetycznymi). Dane na temat urządzeń walki elek­tronicznej E-4B są całkowicie utajnione.

Główny pokład E-4B podzielo­ny jest na 6 przedziałów. Pod kabiną załogi znajduje się kabina prezydenta i jego sztabu. Za nim umieszczony jest zabezpieczony przed pod­słuchem pokój konferencyjny (sala odpraw), a następnie przedział sztabu wojskowego, złożonego z przedstawicieli Połączonego Komitetu Szefów Sztabów i wywiadu wojskowego, z pomieszczeniem z 31 stanowiskami służącymi do zobrazowania sy­tuacji strategicznej. Kolejny przedział zawiera urządzenia łączności głosowej i transmisji danych. Przedział nr 5 zajmuje personel obsługowy odpowiedzialny za zdatność do lotu E-4B, dysponujący wyposażeniem i częściami zapasowymi umożliwiającymi przeprowadzenie doraźnych napraw na pokładzie. Ostatni przedział zajmują kabiny wypoczynkowe. Przedział wypo­czynkowy zapasowych załóg lotniczych umieszczono na górnym pokładzie, w pobliżu kabiny załogi. Za nim znajduje się zestaw łączności satelitarnej. E-4B został też wyposażony w gardziel wlewu paliwa, umożliwiającą tankowanie w locie i zmodernizowaną in­stalację olejową silników, dzięki czemu może przebywać w powietrzu przez 72 h bez ich obsługi doraźnej.

Tradycją jest już, że kiedy­kolwiek prezydent USA odbywa podróż zagranicz­ną na pokładzie Air Force One (VC-25) towarzyszy mu E-4B, zapew­niając w razie potrzeby ciągłą łączność. Załoga samolotu pozostaje w gotowości do natychmiastowego startu, na wypadek zaist­nienia zagrożenia.

W 2006 anonsowano plan wycofania ze służby E-4B, począwszy od 2009, a rok później postanowiono spisać ze stanu tylko jeden samolot. Administracja prezydenta Donalda Trumpa całkowicie zarzuciła ten pomysł, ze względu na unikatowe zdolności E-4B. Tornado, które w czerwcu 2017 przeszło nad bazą Offut uszkodziło dwa E-4B. USAF nie podały do wiadomości, jaki będzie ich dalszy los (20 mln USD strat w bazie Offut, 2018-03-04).

Pentagon nie podał specyfikacji SAOC WS, jednak dowództwo USAF twierdzi, że zamierza udostępnić informacje zainteresowanym przedsiębiorstwom w lutym 2020. Zainteresowane podmioty mogą składać wstępne oferty do 20 grudnia. Jednym z najbardziej prawdopodobnych kandydatów na następcę E-4B jest samolot na bazie Boeinga 747-8, którego zmodyfikowany wariant VC-25B zastąpi również VC-25A (Air Force One), opartego na Boeingu 747-200 (Kontrakt na projekt Air Force One, 2017-09-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.