Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rozbudowa terminalu w Gdańsku

Lotnictwo cywilne, 06 grudnia 2019

Kilka dni temu w porcie lotniczym Gdańsk-Rębiechowo im. Lecha Wałęsy ruszyły prace przy budowie zachodniego pirsu, będącego przedłużeniemobecnego terminalu pasażerskiego T2. Realizacja tego przedsięwzięcia ma pozwolić na zwiększenie przepustowości lotniska do nawet 9 mln pasażerów rocznie.

Zachodni pirs będzie stanowił przedłużenie obecnego terminalu pasażerskiego T2 / Ilustracja: Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo im. Lecha Wałęsy 

Inwestycja, obejmująca budowę i wyposażenie pirsu, realizowana jest przez Korporację Budowlaną Doraco. Zgodnie z podpisaną 15 października br. umową o wartości 255 229 228 zł netto, budowa ma potrwać 26 miesięcy i powinna zakończyć się w III kwartale 2021.

Nowa część terminalu, obejmująca strefę przylotów i odlotów ma mieć 180 m długości i 66 m szerokości. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 o powierzchni użytkowej 53 tys. m² (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tys. m² powierzchni użytkowej. W nowym pirsie mają być obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych i czarterowych podróżujący do krajów non-Schengen, którzy obecnie korzystają z wybudowanego w 1997 terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.

Nowy pirs został zaprojektowany w taki sposób, by możliwe było dostosowanie punktów wyjść do samolotów w zależności od bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Przyloty mają być obsługiwane na parterze dobudowywanej części terminalu, zaś odloty na piętrze. W nowy pirsie zlokalizowane zostaną 4 zewnętrzne klatki schodowe wyposażone w rękawy pasażerskie, dzięki czemu po raz pierwszy na gdańskim lotnisku będzie możliwa obsługa z użyciem rękawa pasażerów przylatujących z lub odlatujących do strefy non-Schengen. Nowe klatki pozwolą na obsłużenie ośmiu bramek wylotowych, zlokalizowanych na pierwszym piętrze. W nowym pirsie znajdą się też dwie bramki wylotowe przeznaczone dla autobusów poruszających się po płytach postojowych dla samolotów. Łączna liczba bramek odlotowych zwiększy się tym samym z 20 do 30. Rozbudowa terminalu ma też pozwolić na zwiększenie liczby przejść w punktach odprawy paszportowej w strefie odlotów z 6 do 10 przejść, a w strefie przylotów z 8 do 12.

W ramach budowy pirsu powiększona zostanie również bagażownia oraz hala przylotów, dzięki czemu będzie można zwiększyć liczbę taśm do odbioru bagażu z obecnych 5 do 9. Choć powierzchnia hali ogólnodostępnej terminalu T2 pozostanie tej samej wielkości co obecnie, to po rozbudowie liczba punktów odprawy biletowo-bagażowej wzrośnie do 40. Budowa pirsu umożliwi też zmianę aranżacji części istniejących powierzchni Terminalu T2, dzięki czemu możliwe będzie m.in. rozbudowanie centralnego punktu kontroli bezpieczeństwa pasażera i bagażu, co ma pozwolić na zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18.

Budowa nowego pirsu ma zostać sfinansowana z obligacji, które wyemituje port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo przy współpracy z bankiem Pekao S.A. i ze środków własnych lotniska. W ramach inwestycji ma też zostać przebudowany wewnętrzny układ drogowy i ma powstać nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów.

Budowa nowego pirsu to nie jedyna inwestycja realizowana przez gdański port lotniczy. Niebawem w pobliżu rozbudowywanego terminalu pasażerskiego ma ruszyć budowa pierwszego biurowca powstającego w ramach AirPort City (Eurowings wylądowały w Gdańsku, 2019-10-29).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.