Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rusza HX Challenge

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 03 stycznia 2020

Resort obrony Finlandii sprawdzi zdolności wielozadaniowych samolotów bojowych oferowanych Ilmavoimat (wojskom lotniczym) w ramach konkursu HX. Przedsięwzięcie, o nazwie HX Challenge, odbędzie się w dn. 9 stycznia – 26 lutego 2020 w bazie lotniczej Pirkkala.

/ Ilustracja: MO Finlandii  

Celem HX Challenge jest weryfikacja osiągów i możliwości zadeklarowanych przez producentów samolotów w warunkach fińskich w ramach prób opracowanych w Finlandii. Jak mówi dyrektor programu HX płk Juha-Pekka Keränen gwarantuje to uczciwą i wyważoną ocenę wszystkich pięciu kandydatów. Każdy samolot zostanie poddany próbom trwającym 7 dni roboczych.

Oceniane będą następujące samoloty: Eurofighter Typhoon (9–17 stycznia), Dassault Rafale (20–28 stycznia), Saab Gripen (29 stycznia–6 lutego, GlobalEye zaoferowany Finlandii , 2019-06-21), Lockheed Martin F-35 (7–17 lutego 2020) i Boeing F/A-18 Super Hornet (18–26 lutego).

Fińskie warunki zimowe mają wpływ zwłaszcza na działanie czujników optoelektronicznych. Ponadto mogą mieć wpływ na inne urządzenia aktywne i pasywne. Nowoczesne wielozadaniowe samoloty bojowe radzą sobie z niskimi temperaturami i mrozem, jednak gdy temperatura otoczenia wynosi około 0oC, warunki często stają się trudniejsze z powodu działania deszczu, marznącej mżawki, deszczu ze śniegiem i śniegu – dodaje płk Keränen.

W drugim etapie oceny zdolności samolotów wykorzystane zostaną dane i osiągi zarejestrowane podczas HX Challenge. Etap ten, przeprowadzany za pomocą wirtualnych symulatorów, skoncentruje się na misji wykonanej przez cztery samoloty (jednego typu) w ramach scenariuszy opisanych w zaproszeniu do składania ofert.

Trzeci etap ma wykazać efektywność operacyjną każdego kandydata konkursu HX jako części fińskiego systemu obronnego, podczas symulacji długoterminowej gry wojennej, z wykorzystaniem danych uzyskanych w pierwszych dwóch etapach oceny zdolności.

Celem HX Challenge nie jest klasyfikacja poszczególnych samolotów, ale upewnienie się, że osiągi i zdolności podane w odpowiedziach na zaproszenie do składania ofert mają zastosowanie w fińskim środowisku operacyjnym. Oprócz tego niektóre dane zostaną zweryfikowane podczas lotów próbnych w krajach macierzystych kandydatów, a niektóre za pomocą symulacji i prób laboratoryjnych. Jeżeli niektóre parametry i taktyki byłyby stosowane tylko w sytuacjach awaryjnych, zostaną one ocenione na geograficznie ograniczonym obszarze lub wyłącznie za pomocą symulacji i testów laboratoryjnych.

Wprawdzie centrum HX Challenge będzie baza lotnicza Pirkkala, ale loty próbne odbywać się będą w całej Finlandii. Zagraniczne samoloty zmierzą się z fińskimi F/A-18 i Hawkami i zostaną ocenione przez fińskich planistów i taktyków. W ocenie wezmą udział także wojska lądowe i marynarka oraz agencje logistyczne i zaopatrywania.

Finowie ocenią zdolności proponowanych samolotów podczas pięciu rodzajów zadań: zwalczanie celów powietrznych, uderzenia na cele naziemne, zwalczanie celów morskich, uderzenia dalekiego zasięgu oraz wywiad, obserwacja, rozpoznanie i wykrycie i lokalizacja celów. Loty próbne będą wykonywane głównie między 8:00 a 16:00, także w warunkach słabego oświetlenia.

Zrewidowane zapytanie ofertowe dotyczące konkretnego oferenta, oparte na pierwszych ofertach i pierwszej fazie negocjacji programu HX z kandydatami, zostało wysłane do producentów w październiku 2019. Odpowiedzi będą przyjmowane do 31 stycznia 2020. Następnie rozpoczną się szczegółowe negocjacje z każdym oferentem. Zapytanie o najlepszą i ostateczną ofertę zostanie wysłane do oferentów w 2020, pod koniec drugiego etapu negocjacji w sprawie programu HX. Rząd Finlandii podejmie decyzję w sprawie zamówienia nowych samolotów wielozadaniowych w 2021.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.