Pomimo, że Słowenia jest członkiem programów SAC i SALIS w ramach których może korzystać z sojuszniczych statków powietrznych, kryzys związany z pandemią SARS-CoV-2 pokazał, że Slovenska Vojska (SV, siły zbrojne) potrzebują własnego samolotu transportowego.
Według ministra obrony Mateja Tonina posiadany przez SV transportowiec Let L-410UVP-E Turbolet (wyprodukowany w 1988, nr takt. L4-01, nr ser. 912606) doskonale sprawdził się w czasie kryzysu. Jednak okazało się, że w trudnych czasach Słowenia może polegać wyłącznie na własnych zasobach i z tego powodu rząd w Lublanie zainicjował proces pozyskania nowego samolotu transportowego – dodał minister Tonin.
Wprawdzie jesteśmy członkami SAC (Strategic Airlift Capability) i SALIS (Strategic Airlift International Solution), ale okazało się, że trudno jest zdobyć samolot w chwili, gdy go akurat potrzebujemy. Rejs dużego samolotu transportowego w ramach SALIS, który może przewieźć 100 t ładunku, kosztuje 1,2 mln euro, co jest ogromną kwotą, jeśli nie mamy do odebrania 100 t towarów w dokładnie określonym czasie i miejscu w ChRL – podkreślił szef słoweńskiego resortu obrony.
Tonin poinformował, że utworzono już grupę roboczą złożoną z urzędników ministerstwa obrony i oficerów Sztabu Generalnego SV, której celem jest określenie, jaka opcja byłaby najbardziej racjonalna dla Słowenii – zakup nowego samolotu, darowizna od sojusznika, czy też zupełnie inna inicjatywa. Tonin zaznaczył, że nie chce się ograniczać do żadnego konkretnego typu i najpierw chce poznać wszystkie możliwości. Według niego umowa powinna zostać zawarta między rządami, a samolot może zostać dostarczony w ciągu 3 lat od podpisania odpowiednich dokumentów (Słoweńska Biała Księga, 2020-01-28).
SV mają na stanie obecnie, oprócz wspomnianego na wstępie L-410UVP-E dwa samoloty Pilatus PC-6B Porter. Na początku stycznia 2008 wojsko postanowiło, że zakupi pojedynczego Airbusa C-295, jednakże zamówienie to zostało anulowane z powodu obaw związanych z bezpieczeństwem eksploatacji po katastrofie należącego do Sił Powietrznych RP samolotu tego typu, która miała miejsce 23 stycznia 2008 (Przedłużenie śledztwa ws. katastrofy w Mirosławcu, 2009-01-26, Przyczyny katastrofy w Mirosławcu, 2008-04-02, Pożegnanie lotników, 2008-02-18).
Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego