Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wdrażanie EFES

Lotnictwo cywilne, 22 maja 2020

Od stycznia br. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej sukcesywnie wdraża w polskich portach lotniczych cyfrowy system elektronicznych pasków postępu (ang. Electronic Flight progrEss Strip, EFES). Obecnie funkcjonuje on na czterech lotniskach, a do lutego 2021 ma już działać we wszystkich portach w naszym kraju.

Proceduralna kontrola zbliżania na elektronicznych paskach postępu lotu systemu EFES podczas szkolenia na symulatorze kontroli ruchu lotniczego

System EFES zapewnia użyteczne informacje o lotach i pozwala znacząco zmniejszyć obciążenie kontrolerów ruchu lotniczego. Daje im też większą świadomość sytuacyjną, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i jeszcze lepszą efektywność zarządzania ruchem lotniczym. EFES usprawnia także przepływ informacji między różnymi podmiotami biorącymi udział w obsłudze operacji lotniczych, w tym przewoźnikami i portami lotniczymi, dla których dostępność informacji jest dużym udogodnieniem, a przekazywanie cyfrowych zezwoleń na lot stanowi nową jakość i duże wsparcie.

System EFES został wdrożony i po raz pierwszy uruchomiony 30 stycznia br. w wieżach kontrolnych portów lotniczych w Gdańsku-Rębiechowie i Olsztynie-Szymanach. 23 kwietnia br. uruchomiono go na lotniskach w Poznaniu-Ławicy i Wrocławiu-Strachowicach, zaś w lipcu br. ma zacząć działać w Krakowie-Balicach i Katowicach-Pyrzowicach.

Widok ekranu z cyfrowym systemem elektronicznych pasków postępu EFES / Zdjęcia: PAŻP

Uruchamianie operacyjne EFES w kolejnych portach lotniczych ma potrwać do lutego 2021, a ostatnim lotniskiem, na którym ten system ma zostać wdrożony, będzie Lotnisko Chopina w Warszawie.

Innowacje to obok kontroli ruchu lotniczego główny obszar aktywności PAŻP. W czasie kryzysu spowodowanego pandemią SARS-CoV-2 postawiliśmy właśnie na rozwój nowych technologii. Nowa jakość, jaką wprowadza w zarządzaniu operacjami lotniczymi system EFES, to dowód na to, jak śmiałe koncepcje naszych ekspertów od innowacji przekładają się na realne narzędzia wykorzystywane w pracy operacyjnej i bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej – powiedział prezes PAŻP Janusz Janiszewski.

Cały czas pracujemy nad koncepcjami, które wprowadzają nowe technologię do, co bardzo ważne, wszystkich wież, w celu stworzenia przyjaznego i użytecznego środowiska dla naszych kontrolerów, ale także w celu zwiększania przewidywalności i dostępności informacji. EFES to nowa jakość na polskich lotniskach, stworzona w oparciu o wybrane w otwartym przetargu rozwiązanie smartStrips Frequentis i spersonalizowana na potrzeby PAŻP. Umowa na system EFES była ważnym krokiem naprzód, który wyznaczył naszą ścieżkę na przyszłość, także w odniesieniu do przyszłej standaryzacji danych związanych z wieżą – dodał kierujący innowacjami w PAŻP Jarosław Niewiński.

Dzięki wdrożeniu EFES ruch lotniczy staje się bardziej przewidywalny, operacje lotnicze bezpieczniejsze, środowisko techniczne zautomatyzowane, a zarządzanie siecią łatwiejsze i wygodniejsze (PAŻP wdrożyła FRA, 2019-03-01).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.