Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe radary PAŻP

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, Służby państwowe, 04 lutego 2019

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury i systemów łączności, nawigacji i dozorowania ruchu lotniczego (ang. Communication, Navigation, Surveillance, CNS). Podnoszą one świadomość sytuacyjną pracowników operacyjnych służb żeglugi powietrznej oraz załóg statków powietrznych i pozwalają na zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy samolotami komunikacyjnymi poruszającymi się w gęstym ruchu lotniczym.

Uruchomienie operacyjne czterech nowych radarów PAŻP planowane jest w I kwartale 2019 / Zdjęcie: www.krzeminskifoto.com

W związku z tym PAŻP stale modernizuje istniejące już obiekty, a także buduje i instaluje nowe urządzenia, podążając za rozwojem technologicznym i potrzebami zarządzania operacjami lotniczymi. Część inwestycji Agencji w zakresie CNS objętych jest wsparciem Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności. Wśród nich jest projekt Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap II, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i będący kontynuacją I etapu, współfinansowanego ze środków UE w ramach POIiŚ 2007-2013. Ma on na  celu wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów, przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Na jego realizację przyznano dofinansowanie ze środków UE w wysokości 114,75 mln zł. 

Projekt obejmuje łącznie kilkadziesiąt przedsięwzięć inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze całego kraju i dotyczących polskiej przestrzeni powietrznej. Przewiduje między innymi budowę i uruchomienie ośrodków radiokomunikacyjnych, radiolokacyjnych i pomocy radionawigacyjnych oraz systemów podejścia ILS/DME, a także wieży kontroli ruchu lotniczego w Porcie Lotniczym Katowice (Wieża kontroli lotów w Pyrzowicach gotowa, 2018-01-17).

W ramach projektu powstają cztery urządzenia: radar w Stobiernej koło Rzeszowa, radar wtórny południe – wschód w Dąbrowicy, system radiolokacyjny północ – wschód w Mściwujach i radar wtórny MSSR (ang. Monopulse Secondary Surveillance Radar) północ – zachód w Skotnikach. Ich budowa zakończyła się i zostały odebrane od wykonawcy 28 grudnia 2018. Łączny koszt realizacji tych czterech inwestycji wynosi 37,55 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE to 26,1 mln zł.

Głównym zadaniem radarów wtórnych jest uzyskiwanie informacji o pozycji samolotu i jego wysokości, jak również, dzięki funkcjonalności Mod S, dodatkowych danych przydatnych służbom operacyjnym. Nowo powstałe obiekty będą służyć przede wszystkim do prowadzenia radarowej kontroli obszaru polskiej przestrzeni powietrznej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest zobowiązana do zapewnienia pokrycia radiolokacyjnego od poziomu lotu FL095 wzwyż w całym FIR EPWW, toteż lokalizacje urządzeń dobrano tak, by ich łączny zasięg wykraczał nieznacznie poza granice Polski.

Od strony technicznej, nowe urządzenia są już gotowe do użytku. Zakończony został etap prób, trwa proces szkolenia personelu, przygotowywanie procedur postępowania służb technicznych, instrukcji przeglądów, dzienników eksploatacji, wprowadzanie zmian do instrukcji operacyjnych, dokumentacji AIP itp. Po skompletowaniu dokumentacji kolejnym krokiem będzie złożenie stosownego wniosku do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu uzyskania wpisu do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych. Uruchomienie operacyjne czterech nowych radarów planowane jest w I kwartale 2019 (PAŻP testuje IWB, 2018-12-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.