Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Francuzi testują GBU-50

Lotnictwo wojskowe, 07 września 2020

Od ostatniego tygodnia sierpnia zespół specjalistów francuskiego Centre d’expérimentation aérienne militaire (CEAM, centrum badawczego wojsk lotniczych) i eskadry myśliwsko-doświadczalnej ECE 1/30 Côte d’Argent Armée de l’Air (wojsk lotniczych Francji) realizuje próby w locie bomby kierowanej GBU-50, przenoszonej przez samolot wielozadaniowy Mirage 2000D.

Mirage 2000D z bombą GBU-50 / Zdjęcie: CEAM

Francuzi badają dwie wersje uzbrojenia – GBU-50V1 na bazie 907-kg bomby ogólnego przeznaczenia Mk 84 i GBU-50V2 na bazie 907-kilogramowej bomby przeciwbetonowej penetrującej BLU-109. GBU-50/B to bomba GBU-10/B Enhanced Paveway II, naprowadzana laserowo oraz przy pomocy odbiornika GPS i układu nawigacji bezwładnościowej. (Niekiedy można też spotkać oznaczenie EGBU-10.) Dzięki temu można używać ją niezależnie od pory doby i warunków atmosferycznych.

Prowadzone obecnie badania są kontynuacją testów przeprowadzonych przez DGA. Prace wykonywane przez CEAM obejmują weryfikację techniczno-operacyjną na ziemi i ok. 30 lotów z przenoszeniem i/lub zrzutem bomb (GBU-50 dla Mirage 2000D, 2014-01-22).

Armée de l’Air niecierpliwie czekają na te bomby, ponieważ zapewnią one siłę ognia, precyzję i zdolność penetracji, która pozwoli uwolnić się od ograniczeń starszych typów uzbrojenia, związanych z kierowaniem laserowym. To nie jest rewolucja, tylko poważny rozwój, zwiększający skuteczność uzbrojenia lotniczego – mówi mjr Alexandre, szef zespołu zajmującego się próbami.

Mirage 2000D będzie mógł przenosić jedną GBU-50, pod kadłubem. Według francuskich mediów GBU-50 mogłaby wejść do arsenału Armée de l’Air do końca roku, chociaż misje, jakie obecnie wykonują Mirage 2000D w Afryce niekoniecznie wymagają użycia takiego uzbrojenia.

Inny francuski samolot wielozadaniowy – Dassault Rafale – może przenosić dwie bomby kierowane Raytheon GBU-24 Paveway III, lub 1000-kg bomby AASM, po jednej pod każdym skrzydłem. Jak donoszą francuskie media, Safran kontynuuje opracowywanie bomby o masie 1000 kg, wykorzystując modułową koncepcję rodziny AASM, która będzie przeznaczona dla Rafale. Prototyp został już dostarczony DGA, a pierwsze seryjne bomby mają być dostarczona w 2022. Uzbrojeniem będzie dostępne także dla użytkowników Rafale z innych krajów (Loty profilowe Rafale , 2015-04-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.