Spółka BAE Systems otrzymała zlecenie od Aerion Supersonic na dostawę układu sterowania lotem dla nowego naddźwiękowego odrzutowca klasy biznes AS2. Brytyjskie przedsiębiorstwo zaprojektuje, opracuje i zintegruje dla nowego samolotu układ sterowania lotem typu fly-by-wire. Prace rozwojowe będą prowadzone w zakładach w Endicott w Nowym Jorku i Rochester w Wielkiej Brytanii.
Układ bazuje na sprawdzonej technologii, ale ma mniejsze i lżejsze komponenty, aby umożliwić jego zabudowanie w AS2. Układ będzie składał się z aktywnych bocznych drążków sterowych, głównych komputerów sterujących lotem, siłowników elektrohydraulicznych i sterujących układów elektronicznych.
Aktywne boczne drążki sterowe BAE Systems zapewnią pilotom AS2 statyczne i dynamiczne informacje zwrotne wyczuwane dłonią. W przeciwieństwie do klasycznego drążka, aktywny boczny drążek sterowy ma siłowniki sterowane elektronicznie, które wysyłają informacje zwrotne do pilota wyczuwane za pomocą drążka. Informacja zwrotna ostrzega pilotów o ograniczeniach użytkowania – strukturalnych lub aerodynamicznych – zapewniając im lepszą świadomość sytuacyjną, dzięki czemu lot jest bardziej bezpieczny i stateczny.
Aerion AS2 ma być pierwszym samolotem naddźwiękowym napędzanym wyłącznie paliwem syntetycznym i rozwijającym prędkość naddźwiękową bez potrzeby stosowania dopalacza. Odrzutowiec ma wykonywać bezpośrednie loty pomiędzy miejscami docelowymi z maksymalną prędkością Ma1,4 na wysokości 57 tys. stóp (17 374 m). Produkcja AS2 rozpocznie się w 2023 w nowych zakładach i ośrodku produkcyjno-badawczym – Aerion Park – w Melbourne na Florydzie (Nowa era podróży biznesowych, 2015-09-28).