Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ATAGS dla kobiet

Lotnictwo wojskowe, 05 listopada 2020

Lotniczki US Air Force przetestowały w dn. 26-30 października zmodyfikowane ubiory przeciwprzeciążeniowe (Advanced Technology Anti-Gravity Suit, ATAGS). Używane od 2001 ubiory zostały zaprojektowane dla standardowych typów męskiej sylwetki. Co ważne, piloci, którzy są niżsi lub mają nietypową budowę ciała, także często mają trudności z odpowiednim dopasowaniem ATAGS ze względu na ograniczony zakres regulacji w standardowych rozmiarach.

W badaniach zmodyfikowanych ATAGS wzięły udział (od lewej) mjr Shanon Jamison, kpt. Brittany Trimble, ppłk Ashley Rolfe, mjr Kristin Hollrith i por. Elizabeth Pennell / Zdjęcie: US Air Force, por. Savanah Bray

Zamiast tworzyć całkowicie nowy ubiór, eksperci Air Force Life Cycle Management Center i AFWERX stwierdzili, że można wprowadzić modyfikacje ATAGS, aby lepiej dopasować go do różnych typów anatomicznych. Dwie główne zmiany to większy zakres regulacji rozmiaru w talii, na udach i łydkach oraz opcja indywidualnego dopasowania rozmiaru w talii (do 10 cm różnicy).

Przed próbami w locie przeprowadzono testy wytrzymałościowe, które symulowały 14 lat zmodyfikowanych ATAGS. Następnie 6 pań zrealizowało prawie 20 lotów samolotem F-16D, podczas których wykonywały manewry z małymi i dużymi, aby umożliwić dokładną ocenę zmodyfikowanych ubiorów. W celu prawidłowego i bezpiecznego przetestowania w trakcie każdego lotu jedna lotniczka miała na sobie standardowy ATAGS, aby zapewnić bezpieczeństwo w przypadku wystąpienia problemów ze zmodyfikowanym ubiorem.

Panie poproszono także o ocenę ergonomii zmodyfikowanego ATAGS podczas wykonywania innych standardowych czynności, takich jak siedzenie, stanie, chodzenie i wsiadanie i wysiadanie z samolotu. Lotniczki, które testowały zmodyfikowane ubiory zauważyły znaczną poprawę komfortu.

Zdecydowanie zauważyłam poprawę dzięki zmianom, w szczególności regulacji talii. Szczerze mówiąc, nie spodziewałam się, że zauważę dużą różnicę, ponieważ nigdy wcześniej nie miałam znaczących problemów z rozmiarami ATAGS, ale byłam mile zaskoczona, że ulepszenia znacznie poprawiły funkcjonalność ATAGS. Obecnie coraz więcej kobiet lata wielozadaniowymi samolotami bojowymi, więc myślę, że US Air Force zmierzają we właściwym kierunku – powiedziała kpt Brittany Trimble, pilot-instruktor F-16, zapytana o wrażenia po testowaniu zmodyfikowanego ATAGS.

Dla innej lotniczki biorącej udział w testach, mjr Shanon Jamison, badanie zmodyfikowanych ATAGS było doskonałą okazją także do nawiązania kontaktu z pilotami-mężczyznami. Wspaniale jest widzieć, jak US Air Force dbają o kobiety. Są zagadnienia, których wielu naszych kolegów nie może zrozumieć, od tak prostych, jak możliwość zaplątania włosów w uprząż, po tak złożone, jak powrót do latania podczas karmienia niemowlęcia piersią – skomentowała mjr Jamison.

Obecnie specjaliści Air Force Life Cycle Management Center analizują wyniki prób zmodyfikowanych ATAGS. Według nich zmodyfikowane ubiory mogłyby zostać wdrożone do eksploatacji w ciągu 12-24 miesięcy (Kolejne kobiety pilotami F-35, 2019-08-09).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.