Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby uzbrojenia i wyposażenia F-35

Lotnictwo wojskowe, 16 stycznia 2015

Lockheed Martin opublikował podsumowanie prób samolotu wielozadaniowego F-35 Lightning II, jakie zrealizowano w ciągu ostatnich 4 miesięcy.

Samolot wielozadaniowy Lightning II przystosowany jest do przenoszenia od 1678 kg (F-35B) do 2586 kg (F-35A/C) uzbrojenia na 4 węzłach w komorach wewnętrznych, dzięki czemu może zachować własności stealth. W przypadku wykorzystania 6 podwieszeń zewnętrznych pod skrzydłami, łączna masa przenoszonego uzbrojenia wzrasta do 9662 kg dla F-35A, 8301 kg dla F35B i 10 115 kg dla F-35C / Zdjęcie: Lockheed Martin

Jak informuje producent samolotu, F-35 przechodzi obecnie próby, mające na celu uzyskanie certyfikatów zezwalających na używanie wszystkich typów przewidzianego dla niego uzbrojenia. Najważniejszymi elementami badań, zrealizowanymi do końca ub. r. było sprawdzenie oprogramowania Block 2B i przeprowadzenie prób użycia niektórych typów uzbrojenia.

We wrześniu przeprowadzono próby użycia uzbrojenia jednego z F-35B, przeznaczonych do badań naziemnych. W tym samym miesiącu wykonano też pierwsze loty, także noce, z użyciem wskaźnika  nahełmowego z oprogramowaniem 3iR4 oraz odpalono kierowany pocisk rakietowy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, przenoszony przez F-35C, kończąc w ten sposób próby oprogramowania Block 2B dla tego modelu. Ocena skuteczności jego działania podczas dziennych i nocnych misji bezpośredniego wsparcia ogniowego została przeprowadzona w październiku.

W listopadzie wykonano pierwsze w historii lądowania i starty F-35C z pokładu lotniskowca (USS Nimitz), odnotowując rekordową ilość operacji w ciągu doby jednego samolotu – 17 i dwóch Lightningów II (CF-3 i CF-5) – 22 (Nocne loty F-35C, 2014-11-17). Od końca października do polowy listopada realizowano też próby flatterowe F-35B, z podwieszonymi kpr p-p bliskiego zasięgu AIM-132 ASRAAM i bombami kierowanymi laserowo Paveway IV. Zakończono też próby buffetingu, obciążeń i stateczności przy dużych kątach natarcia samolotu F-35A z oprogramowaniem Block 2B.

F-35B (BF-02) wykonał pierwsze próbne loty z uzbrojeniem (ćwiczebnym) przeznaczonym dla brytyjskich samolotów tego typu – 2 kpr p-p ASRAAM i 4 bombami Paveway IV / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Równocześnie wykonywano też zrzuty 113-kg bomb GBU-39 SDB – pojedynczych i wielu jednocześnie. Pod koniec listopada, w ciągu jednego tygodnia, dokonao 2 odpaleń kpr AIM-120 i pierwszego w historii zrzutu bomby JDAM, naprowadzanej przy użyciu integralnego optoelektronicznego układu celowniczego  (EOTS).

W grudniu 2014 odnotowano przekroczenie 25 tys. h lotu przez wszystkie Lightningi II znajdujące się w eksploatacji. Niemal 2/3 tego czasu (16 200 h) wylatały samoloty należące do US Air Force, US Marine Corps i US Navy (Tegoroczne dostawy F-35 zakończone , 2014-12-24). Pozostałe 8950 h spędziły w powietrzu samoloty przedseryjne.

W połowie br. w bazie Edwards rozpoczną się próby integralnego czterolufowego 25-mm działka GAU-22/A, stanowiącego uzbrojenie F-35A. Mają one objąć strzelania naziemne i podczas lotu. Na 2015 zaplanowano też próby tego samego działka, zabudowanego w zasobniku podkadłubowym, przenoszonym przez F-35B/C, w ramach badań oprogramowania Block 3F, które będzie wdrażane w samolotach seryjnych od 2017.

Komentując te osiągnięcia najwyżsi dowódcy rodzajów sił zbrojnych USA zapewniają, że F-35 rozpoczną działania operacyjne bez dalszych opóźnień. Sekretarz US Navy Ray Mabus uważa, iż wstępna zdolność bojowa (IOC) F-35B używanych przez USMC zostanie zgłoszona w 2. połowie br. Z kolei F-35C ze składu US Navy mają być gotowe do działań operacyjnych przed końcem bieżącej dekady.

Natomiast szef sztabu USAF, gen. Mark Welsh dodaje: Jestem pewien, że F-35A USAF zgłoszą IOC w okresie pomiędzy sierpniem i grudniem 2016. Według niego znaleziono też rozwiązanie problemu niewystarczającej liczby techników, niezbędnych do obsługi F-35A, z powodu pozostawienia w służbie uderzeniowych A-10C (A-10C zostają w służbie?, 2014-12-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.