Chińska spółka Comac i rosyjska OAK planują rozpoczęcie produkcji podzespołów szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego CRAIC CR929 do końca bieżącego roku. Oznacza to, że strony wreszcie porozumiały się w kwestii jego przyszłej sprzedaży, a także ustaliły specyfikacje i wybrały poddostawców.
Według wcześniejszych doniesień Chińczycy optowali, aby każdy z partnerów chciał produkować samoloty wyłącznie dla rodzimych przewoźników. Rosjanie byli przeciwni takiemu rozwiązaniu, ponieważ prognozy zakładały, że rynek chiński ma potrzebować 1200 CR929 w latach 2026-2046, a zapotrzebowanie linii rosyjskich w tym czasie szacowano na zaledwie 50-120 samolotów.
W połowie 2019 ustalono, że cała struktura CR929 (za wyjątkiem metalowej nosowej części kadłuba) ma być wykonana z kompozytów. Przemysł rosyjski ma zaprojektować produkować pylony silników, sloty, klapy i ich konsole, a także keson centropłata, a przedsiębiorstwa chińskie zajmą się strukturą kadłuba, usterzenia i owiewek skrzydło-kadłub. Montaż końcowy samolotów ma być prowadzony w zakładach Comac w Szanghaju (Pierwsza sekcja kadłuba CR929, 2018-12-28).
Początkowo CR929 ma być oferowany z silnikami zachodnimi (General Electric i Rolls-Royce), ale później dostępne mają być również chińskie i rosyjskie zespoły napędowe.
Planuje się, że CR929 będzie dostępny w trzech wersjach. Podstawowy model CR929-600 ma mieścić 280 pasażerów w konfiguracji trójklasowej i mieć zasięg 12 tys. km. Model CR929-500 ma mieć pojemność 230 pasażerów i zasięg 14 tys. km, a wydłużony CR929-700 ma mieścić 320 pasażerów i mieć zasięg 10 tys. km.
Wstępnie zakładano, że oblot prototypu odbędzie się w 2025, a dostawy samolotów seryjnych rozpoczną się w 2028. Obecnie nie podano, czy harmonogram ten jest nadal aktualny (MTOW CR929 wyniesie 245 t, 2019-08-13).