Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Gdańsk z ILS kategorii III B

Lotnictwo cywilne, 28 stycznia 2021

Od dzisiaj (28 stycznia 2021) w porcie lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy funkcjonuje najnowocześniejszy w Polsce ILS (ang. Instrument Landing System, system lądowania wg wskazań przyrządów) kategorii III B. Lotnisko w Gdańsku stało się tym samym pierwszym w Polsce i zarazem jednym z niewielu w Europie, gdzie możliwe będzie wykonywanie operacji lądowania statków powietrznych w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych, tzw. warunkach ograniczonej widzialności (LVP). Port lotniczy Gdańsk zapewnia możliwość wykonywania operacji lądowania w Kategorii III B na kierunku drogi startowej 29 / Zdjęcie: Port lotniczy Gdańsk

Port lotniczy Gdańsk systematycznie podnosił poziom ILS. W 1977 wyposażono lotnisko w ILS kategorii I, a od 2015 – ILS kategorii II. Dotychczas przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m włącznie. Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.

Po uruchomieniu w Gdańsku ILS kategorii III B minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do 0 m.

Prace nad uruchomieniem ILS kategorii III trwały w Gdańsku od ponad 4 lat. Był to proces, w którym swoją pracę musieli wykonać: port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.

W ramach realizacji projektu dostosowania do wymagań ILS kat. III B, gdańskie lotnisko opracowało i wdrożyło zmiany w istniejących procedurach, obowiązkowych w przypadku ograniczonej widzialności, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa kołującym samolotom (Zimowe trasy z Gdańska , 2020-10-27).

W nawierzchniach operacyjnych lotniska zamontowano tzw. pętle indukcyjne, dzięki którym kontrolerzy ruchu lotniczego na wieży lotniska na bieżąco mogą określić pozycję samolotów. Wiedzą też, gdzie znajdują się pojazdy lotniskowe, mogą nimi szybko dysponować i usuwać z pola manewrowego przed operacjami kołowania, lądowania i startów statków powietrznych w trudnych warunkach. Samoloty przy takich operacjach, przy minimalnej widzialności, korzystają z oświetlenia nawigacyjnego.

W tym samym czasie PAŻP musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy ULC, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany. W trakcie testów praktycznych szczególną uwagę zwrócono na zabezpieczenie lotniska działającego w warunkach ograniczonej widzialności (LVP), a zwłaszcza przed zdarzeniami wtargnięcia na czynną drogę startową. Dzięki wdrożeniu nowych procedur, zgodnie z najwyższymi standardami EASA, takich jak m.in.: selektywnie włączane światła osi dróg kołowania, świetlne poprzeczki zatrzymania (stop-bar) przed drogą startową, możliwe było wydanie 21 stycznia 2021 właściwego certyfikatu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln złotych. Port zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kategorii III B i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. PAŻP wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.